Katastroffilmer
Lite tips på bra katastroffilmer?
Jag är väldigt fascinerad över saker som handlar om att människor eller världen hotas. Att det händer mäktiga saker i filmen så man riktigt känner hur hjärtat bankar. Det finns ju olika typer; sci-fi eller naturkatastrofer, o.s.v. - mig kvittar det egentligen, bara de är sevärda.
Jag vet inte om jag ska berätta vad jag redan sett, kommer ändå glömma någon! Så ös på med tips bara. (Visste inte vilken grupp jag skulle sätta tråden i).
Åh lånt tillbaka fanns ju ett antal katastroffilmer (70-talet) o jag antar att många av dem känns som de har passerat bäst före datum idag, men några som jag minns är:
*Skyskrapan brinner
*Airport
Är eg. en serie på 4 filmer. 1.Airport, 2. Katastroflarm, 3. Haveriplats Bermudatriangeln 4. Airport '80 Concord
*Jordbävningen
lite senare filmer är:
*Alive
*Armageddon
*Dante´s Peak
*The Day After Tomorrow
*Deep Impact
*Independence Day
*Open Water
*Twister
*Poseidon
Ja där är fler men det är vad jag kan komma på så här på rak arm.

The Day After Tomorrow, The Perfect Storm, Twister är vad jag kommer på just nu.
/ Maria. med-arbetare på Sommar
Tackar!
Kom gärna med mer om ni kommer på något, så ska jag försöka beta av dem någon gång ;D

Här är en som jag tyckte var bra: Apocalypse-The beginning of the end. Från 2006

Håll utkik efter 2012.
Kommer på bio i november(?). Det finns en tråd om den här inne på film.

Cloverfield gillar jag :) Kanske inte passar in exakt på det du frågar efter, men den filmen har en skön survival-känsla!
Jag såg en film för någon månad sedan, som handlade om någon vulkan mitt i Los Angeles. Alla människor arbetar tillsammans för att stoppa vulkanen och lavan som forsar ut.
Filmen heter Volcano
Kom på en annan som jag sett ganska nyligen FLOOD
Utan vidare förvarning ödeläggs den skotska kuststaden Wick av en enorm flodvåg. Trycket ökar ständigt och vattnet plöjer i en rasande fart mot London. Enligt de första beräkningarna kommer barriärerna att klara trycket, men man har fel. Panik utbryter bland de miljoner människor som rör sig i farozonen utan en chans att ta sig därifrån. Med endast ett par timmar på sig att evakuera ligger stadens öde plötsligt i händerna på tre marinexperter. Kampen mot naturen har börjat.
Info är tagen från discshop.se
Tack för alla tips! Uppskattas verkligen :D
Åh jag gillar också katastroffilmer men jag är så dålig på att komma ihåg namn på titlarna. Gubben min är bättre på att veta sånt.
Haha jo men visst! Jag minns inte titlarna så bra i heller. Därför sparar jag namnen på datorn så jag kan leta upp dem när det blir aktuellt ;D
Skulle rekommendera Stormvarning! Är jättebra, brukar komma i följd på TV då och då.
Lite mer som en serie, men dom är väl Ca. 1 timme långa.
Stormvarning 1,2,3,4,5,6,7 tror jag.
Älskar den! :D
Kan ju vara något att leta efter. :d

Visa av filmerna har jag sett och dom är verkligen bra även om gråten ibland ligger i halsgropen och tränger fram rätt som det är. Åh nätterna kan bli väääääldigt långa ;)
// Liinda
Testamentet (Testament orginaltitel) från 1983 är den hemskaste katastroffilm jag någonsin sett, det handlar om att en atombomb exploderar i USA, man får följa en liten stad i efterdyningarna. De överlevde bomben men dör en och en av strålningen med hemska kroppsliga plågor barnen blöder ur rektum mm. och kvinnan man följer begraver ett barn efter det andra i trädgården. I två små roller som ett ungt par med ett spädbarn (spädbarn dör snabbt av strålning) ser man Kevin Costner och Rebecca de Mornay, det var en av de första filmer de gjorde.
Filmen är oerhört realistisk och det är mardrömsvarning för denna film, jag brukar aldrig få mardrömmar av filmer men av denna fick jag det.
Usch den filmen låter ju riktigt hemsk, Åsa.
Hemskt men såå fascinerande :S låter jättedumt att säga men jag blir "intresserad" liksom. Hah. Jag ska komma ihåg den också!
Tack alla!
Volcano e ganska ok, med Tommy Lee Jones
Mvh Jenny
The Knowing, ganska ny film tror jag. Mycket bra =)