OT- Prao
Jag är i desperat behov av hjälp!
Jag går i 9an och ska snart ha prao, men har ingen praoplats! Jag har kollat hos Frida, men dom hade fullt, Elle och Chic tar inte emot praoelever.
Så nu är det alltså väldigt bråttom, förra året var jag på ett café, så helst något annat, men annars kan det vara i princip vad som helst. Helst inte mer än 1 timme från Stockholm, Solna, Sollentuna, Sundbyberg och så.
Snälla, någon som har några idéer?

Såg på din sida att du är intresserad av hästar, varför inte söka praktik på nån ridskola eller annat stall?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

det finns ju fler tidningar än de du nämnde :) eller om det går bra med lite annat inom media så finns det ju produktionsbolag, reklambyråer etc
Bor själv i malmö så jag har inte så stor koll på sthlm men min man är produktionsledare inom media och enligt honom så är det många som tar emot prao/praktikanter.
Jättekul att vara med på filminspelningar och sånt!
/Piggeline
Min scrapblogg
#2 fast inom de yrkena så vill de gärna att man ska kunna en del av det också. Så det kan vara svårt om man inte har någon erfarenhet.
Något som inte alls har med den genren att göra är att söka jobb i någon butik. Är man duktig och har tur finns ju chansen att man lyckas få lite extrajobb (särskilt när julrushen stundar). Jag praktiserade i en skoaffär när jag gick i 9an, slet som ett litet djur och fick helg- och sommarjobb.
*Detta lönade sig faktiskt längre fram också - 6 år senare sökte jag jobb i en annan affär i samma köpcenter, och fick fast anställning pga mitt fd extrajobb. Men så har jag väldig tur också ;P
_No way! Yes way!

# Prao-elever kan ju inte vet något inom något yrke så det blir ju lite svårt. Jag vet bara att min man har sagt att dom gärna tar in prao-elever samt praktikanter. Prao är ju grundskola och praktik är ofta högskola eller gymnasienivå.
mannen jobbade på ett av sveriges största produktionsbolag tidigare och dom hade prao-elever då och då.
/Piggeline
Min scrapblogg

Om du sökt på tidningar och fått nerj så kolla reklambyråer, fotografer (svårt) eller dagstidningar.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Tack för bra förslag alla!
Har bestämt mig för att gå och kolla på mitt gamla dagis imorgon, vore lite kul att få se hur det är där nu för tiden :P
Men det är ju inte säkert att det går, men vi får se hur det blir!
Dagis brukar vara väldigt tacksamma att få lite hjälp, och det är riktigt kul (särskilt när man som praktikant slipper det jobbiga och mest får vara med som "lektant"). Jag har själv timvikarierat på dagis, och även som vikarie tvingats vara ensam på en avdelning med 15 barn. Inte kul. Fast större delen av tiden är det väldigt trevligt att jobba med barn. Hade många trevliga år på min förra förskola 
Som ny/tillfällig blir man också lätt en favorit bland barnen. Alla vill läsa/leka/måla/äta med en 
_No way! Yes way!
Om du gillar djur kan du ju även ringa till något gymnasium med djur och höra om du kan få göra praktik ihop med djurvårdarna du har ju ex. Spånga djurgymnasium och Säbyholm utbildningar (fd. säbyholms naturbruksgymnasium) i stockholmstrakten.
Ytterligare förslag
Fjärilshuset (lite somrigare miljö än ute såhär i höstrusket)
Firmor som åker runt och vattnar blommor på kontor, det finns massor av såna i stockholmstrakten.
Blir på mitt gamla dagis. Tack alla!
Jag var hos en veterinär. Det var riktigt spännande och lärorikt
Mvh Jenny
#11 Det var ovanlig, veterinärer brukar inte ta emot praktikanter från grundskola el gymnasium, det kan även vara mycket svårt att få dem att ta emot gymnasieelever som går djurvårdslinjer och liknande. Ofta har de inte tid + det finns farliga saker hos veterinären ex. avlivningsvätska.
(tyvärr har det hänt att gymnasieelever som haft praktik hos veterinärer har stulit sådant som avlivningsvätska och sedan tagit livet av sig själva, detta vet veterinärer och de som känner att de inte kan ha koll så detta inte händer hos dem, säger nej till att ta emot elever.)
Hon var jättepoppis bland sistaklassarn. Jag tror hon hade elever varje termin.
Mvh Jenny