The Cable Guy
Idag fick jag hem The Cable Guy med Jim Carrey från Brafilm.com. Det är en sådan där film som jag ser någon gång om året och tycker alltid den är lika bra.
Det jag framför allt gillar med den är att den har sådan bredd. Dels är det mycket fysisk komedi som det nästan alltid är när Jim Carrey är med. Denna film har dock ett större djup än hans tidigare filmer hade. Det finns mycket att säga om hur TV:n tar upp en allt stor del av våra liv och barnens uppfostran.
Ben Stiller har regiserat filmen och är också med i filmen i form av TV-inslag. Även Jack Black och Owen Wilsson gör små roller.
Faktum är att det ganska ofta är så att Jim Carreys filmer har ett sorgligt allvar i botten (möjligtvis bortsett från Ace Ventura).
Ända sedan jag såg The Cable Guy första gången så har jag längtat efter att Jim Carrey ska få spela drama. I The Majestic gjorde han det på allvar första gången. Filmen var väl ingen direkt superhit, men andra gången blev det betydligt bättre med Eternal Sunshine of the Spotless Mind.
Nu har hans senaste film Fun With Dick and Jane snart premiär i Sverige. I den spelar även den vackra Tea Leoni.
Mvh // Johan
Tyvärr så kan jag aldrig se en film med Jim Carrey, tycker kanske att det är Hollywoods mest överskattade skådespelare, överspelar och använder bara ansiktet som skådespeleri.
#1 Jag skulle nog säga att det snarare är så att han tidigare var Hollywoods mest underskattade skådespelare just pga av att "alla" trodde att han bara kunde göra komedier och massa konstiga grimaser och läten.
Ok, jag har inga fördomar, men säg mig den film han spelat i som inte bygger på ansiktsuttryck?
Om jag inte minns helt fel så var väl "Truman Show" till stor del ett drama med inslag av komedi, men utan Carrey´s vanliga överdrivna ansiktsuttryck.
Sedan är väl både The Majestic och Eternal Sunshine dramer där han är rätt nedtonad, ska dock säga att jag inte själv har sett de ännu men läst en del om de.
Ok, jag köper Truman Show som var en bra film, men en del överdriven ansiktsuttryck fanns där också, men filmen var så bra så man kunde köpa att huvudrollen spelades av Jim Carrey, även om en annan skådespelare säkert gjort rollen bättre.
#3: Titta på Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Han är inte rolig en enda gång. Bara bra drama. Skulle lika gärna kunna spelas av Bill Murray.
Mvh // Johan

ThomasH, jag har helt och hållet delat din uppfattning, ända tills jag såg Eternal Sunshine. Skulle gärna se Jim Carey i fler sådana filmer. Han är urduktig karaktärsskådis, vilket är svårt att tro när man ser honom i "Me myself and Irene" (den ultimata dejtförstörarfilmen….huvva…)

jag håller med thomas. har alltid tyckt JC varit riktigt jobbig att se på, även om det är en 'seriös' film så dyker det alltid upp nån gummiansiktesscen någonstans i filmen … undantaget skulle vara just ESOTSM … den var riktigt bra, men jag vet inte om det var hans förtjänst. =)