Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 456 ggr
johan
2005-12-17 00:01
0

Touching the Void

Touching the Void är den sanna historien om två klättrare som besteg berget Siula Grande. Filmen varvar dokumentärt material i form av intervjuer med klättrarna Simon och Richard, med efterkonstruktion av vad som hände på berget.

Vad som skulle bli en enkel tvådagarsbestigning höll på att sluta i katastrof. På vägen ned från toppen hamnar de i en snöstorm och en av dom faller illa och bryter benet. Utan mat, vatten eller gas till gasolbrännaren försöker de ta sig ned bäst det går, men det blir bara värre och värre. Till slut går det så illa att en av dom faller ned i en ravin. Den andra måste ta det svåra beslutet att fortsätta själv.

Man förstår knappt hur, men båda överlever. De sitter ju där på varsin stol och berättar sin historia. Men när man tittar på filmen är det så läskigt, obehagligt och spännande att man är helt säker på att det verkligen kommer gå åt skogen.

Rekommenderas verkligen!

Mvh // Johan

kayaker
2005-12-19 01:57
0

Instämmer helhjärtat i rekommendationen. Jag kan f.ö. rekommendera boken också. Jag har den både på svenska och engelska. Alla mina läsningar hittills har blivit oplanerade sträckläsningar… Glad
Filmen har jag dock bara på engelska… :-)