Da Vinci-koden
Sony Pictures har idag släppt nedanstående pressrelease. En film att se fram emot, boken tycker jag var helt suverän. Underbart med Ian Mckellens röst under trailern :)
"Idag den 14 december har den nya trailern till DA VINICI-KODEN lagts upp på www.apple.com. DA VINCI-KODEN kommer att få Sverigepremiär över hela landet den 19 maj 2006!
Gå in på www.apple.com/trailers/sony_pictures/da_vinci_code/ " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.apple.com/trailers/sony_pictures/da_vinci_code/ och se den nya trailer för DA-VINCI KODEN, som läggs upp idag.
Oscarbelönade Ron Howard ("A Beautiful Mind") har fått den ärofyllda uppgiften att regissera DA VINCI-KODEN, en av de absolut mest populära och kontroversiella böckerna i vår tid.
En tyst och stillsam kväll på museet Louvren i Paris sker ett mord. Detta mord är början på avslöjandet av en illavarslande intrig innehållande hemligheter, som blivit beskyddade av ett sällskap sen Kristi dagar. Offret är en högt rankad agent i detta anrika sällskap som, minuterna innan han dör, lyckas lämna kusliga ledtrådar vid brottsplatsen. Hans barnbarn, kryptografen Sophie Neveu och den kände symbologen Robert Langdon börjar försöka reda ut ledtrådarna vilka leder till Leonardo da Vincis verk. Tillsammans blir de båda detektiver som försöker lösa mordet på Neveus farfar, men även de hemligheter han var utvald att skydda. För att komplicera ytterligare blir Langdon och Neveu misstänkta för mordet. Med bara några stegs försprång från polisen leder mysterierna Neveu och Langdon på en farlig resa genom Frankrike, England och genom historien själv.
I rollerna ser vi den dubbelt Oscarbelönade Tom Hanks ("Forrest Gump", "Den gröna milen", "The Terminal"), Audrey Tautou ("En långvarig förlovning", "Amelie från Montmartre"), Jean Reno ("Leon"), Ian McKellen ("Sagan om ringen" - trilogin) och Alfred Molina ("Frida", "Spider-Man 2").

Vågar jag säga det här…hm… Personligen tyckte jag boken var överreklamerad och dåligt skriven… Synd på en mycket bra och spännande idé! Behöver jag säga att jag inte kommer att se filmen innan den ev kommer på TV..:) Det känns lite som om det här är en bok att älska eller hata…
#1 Ja det är möjligt att den är dåligt skriven. Jag har inte så höga krav när det gäller böcker, men jag älskar böcker med mycket spänning och det hade den definitivt :)
Blir du inte sugen att se den när du ser trailern ens?

Kunde inte ens öppna trailern…:)
Dan Brown spelar i samma liga som John Grisham och Liza Marklund, d v s förvisso bra intriger och idéer emellanåt men illa skrivet på halvdant språk…:) Bara en personlig reflektion alltså. För de säljer ju uppenbarligen bra ändå:)

#1,3 när man har läst böker som faktiskt är mycket bättre än Da Vinci-koden är det lätt att klaga på 99% av alla böker som släpps när det gäller språk och innehåll. Jag har inte läst den översatta versionen så jag vet inte ifall det är översättaren som gjort bort sig som vanligit … ;) Men tyckte att själva boken var något som jag sett och hört(läst?) mycket förut även fast jag inte läser liknade böker. Tyckte att den var bra men för kort och för snabb.

Spännande, men lite tuggmotstånd kändes som en adekvat beskrivning av Da Vincikoden. Tyckte nog inte att språket i den engelska originalversionen var något att anmärka på sett till genren, det är en deckare. Men som sagt det kan ju ha hänt ngt i översättning. Irriterade mig nog mest på att alla kapitel var skrivna som cliffhangers. Bra sätt att få en att fortsätta läsa, men tröttsamt i längden.
Ser dock fram emot filmen, trailerna bjöd ju på en del godbitar.

Jag läste också "koden" på engelska och jag tyckte språket var dåligt i den engelska versionen alltså. Ordval, meningsuppbyggnad och lite allmänt töntigt, jolmigt skriven liksom:) Men den kanske var en höjdare på svenska?!:)
Jag tycker inte man skall sänka ev språk-krav på en bok bara för att det är en deckare, det finns många välskrivna OCH spännande deckare! Men smaken och åsikterna är som vanligt delade.
Jag tror m a o att jag överlever utan filmen, men den kommer säkerligen att få många tittare ändå:)

hmm … =) är alltid misstänksam när en storsäljande bok snabbt görs om till film av hollywood … kan inte komma på något exempel där det blivit riktigt lyckat?
tycker boken var okej, skoj idé men som snabbt blev urvattnad .. när jag läste änglar och demoner tyckte jag det ständiga letandet efter symboler var jobbigt.
det finns ju en film på temat med nicholas cage i huvudrollen .. den var riktigt trist tycker jag.
fast denna trailer såg snygg ut, kommer med största sannolikhet att se filmen också =)
#7: Du tänker på National Treasure? Ja, den var ju ett riktigt stolpskott.
Jag tycker dock att Da Vincikoden var spännande och rätt bra. Ser framemot att se den som film, eftersom jag inte är så förtjust i böcker.
Däremot tycker jag att Da Vincikoden blir lite bättre av att veta mer om förlagen Holy Blood, Holy Grail.
Fast är det inte så att man kan hitta symbolik i allt som man kan tolka på ett visst sätt om man gärna vill?
Mvh // Johan