Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 1001 ggr
AndersE
2006-07-25 19:49
0

Superman Returns

Jag såg filmen i lördags.

• Det är inte lätt att ersätta Christopher Reeve, och jag tycker inte Brandon Routh lyckas heller, men han gör det tillräckligt bra.
  • Kärlekshistorien med Lois Lane duger, och jag tycker det är ett kul grepp med hennes familj och den i och för sig ganska förutsägbara utvecklingen.
  • Kevin Spacey som Lex Luthor tycker jag är helt rätt!

Bakgrundshistorien är en lagom mix mellan den från de tidigare filmerna, lätt ändrad för att kännas lite ny. Den som inte känner Stålmannen sen tidigare får en liten resumé en bit in i filmen.

Filmens historia känns standardmässig, det blir inte riktigt spännande men inte tråkigt heller. Den stora behållningen tycker jag är specialeffekterna. Även om räddningen av trafikflygplanet är totalt orealistisk så är det snyggt gjort. Och Luthors byggande av en ny kontinent är maffig. Det är fräckt!

Det här är ingen kanonfilm, men det var kul att sitta i salongen. God underhållning helt enkelt. Jag hoppas Stålis återkommer fler gånger.

Hemsidan har fina filmklipp.

Vad tyckte du om filmen?

Stefan
2006-07-26 11:51
0

Tack för omdömet! Brandon har skrivit på för två uppföljare så om denna filmen går bra så lär vi nog få se fler filmer.

Soffie
2006-07-27 21:48
0

Är riktigt nyfiken. Jag blev gladeligen överraskad när jag såg att kevin Spacey ska vara med. Han tycker jag är bra.

AndersE
2006-07-31 23:17
0

Någon mer som sett…?

johan
2006-08-01 01:52
0

Jag såg den idag och tyckte den var trogen originalen på ett bra sätt. Redan i början inser man att det stämmer bra överens med den första filmen med ett tal av Marlon Brando och en vinjett med credits som är ohyggligt omotiverat lång. Här har dom dock haft smaken att korta ned den en del. I första Superman från slutet av 70-talet så är vinjetten med credits närmare sju minuter.

Storyn är helt ok. Typisk äventyr med matinékänsla. Det mest är lagom förutsägbart.

Jag tyckte det var snyggt filmat med spännande kameravinklar som fungerar alldeles utmärkt här.

Stark 3:a från mig.

Mvh // Johan

TacoBelle
2006-08-12 00:59
0

Jag såg filmen idag och blev positivt överraskad. Härligt spännande äventyrsfilm, dock något väl förutsägbar men det är ju så det ska vara med Supermanfilmer.

Snyggt filmat, snygga specialeffecter, mysig kärlekshistoria, Kevin Spacey var klockren som Lex Luthor och jag tycker att Brandon Routh axlade Supermans mantel efter Christopher Reeve med bravur!

4 stjärnor från mig

Oskar
2006-12-26 23:28
0

Såg den i julhelgen. Blev glatt överraskad. Långt ifrån den kalkon som jag nog hade förväntat mig. En film med titeln Superman Returns som kommer så långt efter originalfilmerna låter inte som någon höjdare…men men… Och Kevin Spacey är ju alltid bra. En stark 3:a får den i betyg av mig.

Cartman
2006-12-27 01:52
0

Jag med såg filmen för några veckor sedan och det var ett habilt jobb. Vi vet förutsättningarna etc. Bra rulle men hade kanske vunnit på att värma upp det kalla stålis/lois-förhållandet en aning? Bristen på överraskningar ger inte mer än 3/5.