Taken
Taken handlar om en ex-cia-agent spelad av Lian Nesson som slutat för att lära känna sin dotter bättre. Dottern bor hos den bittra mamman och mammans nya rike man.
På en resa till Europa kidnappas dottern och hennes vän och hamnar i ett trafficing-träsk och Liams karaktär åker givetvis dit för att leta reda på henne.
Filmen är delvis skriven av Luc Besson, som en gång i tiden var bland de bästa manusförfattarna och regissörerna som fanns, men som av någon märklig anledning bara kastat ur sig total dynga senaste tio åren.
Taken har jämförts med Bourne. Vem som kom på den liknelsen borde verkligen rensa ur kylskåpet, för mjölken han drack till frukosten kan inte varit färsk. Taken är inte i närheten av lika bra som Bourne. Liam Nesson är bra, men inte alls i samma klass som Matt Damon som Bourne.
Filmen påminner mer som en sopig kopia av Tony Scotts Man on fire med Denzel Washington i huvudrollen.
I genren action-filmer-man-glömmer-innan-sluttexten-är-färdig så är Taken helt ok. Men vill man se en bra actionfilm rekommenderar jag något annat.
Det är tragiskt att Luc Besson bara sjunker djupare och djupare ned i B-filmgyttjan. :(
Mvh // Johan

Såg Taken för ett tag sen. Som du säger en OK film, men man hade hoppats på lite mer.
Ixion / Medarbetare på musik.ifokus.se

Jag har inte sett den ännu!
Men har kommit på tal om att se den.
Får hoppas att den är lite se värd iallafall
// Liinda
Jag tyckte filmen i sig var superbra, men skadespelarna var under all kritik. Vem som an skotte castingen gjorde inte sitt jobb… allt annat var fantastiskt.
Jag tycker storyn var bra - på pappret. Men de lyckades inte genomföra det. Det saknades för mycket och var hål över allt. Det blev inte trovärdigt.
Dottern var ju bara för patetisk också. Hoppade och skuttade som en femåring, fast spelade 16 år.
Nej, jag köpte den inte. Men hade höga förhoppningar.
Mvh // Johan
Ja, det var ungefar det jag menade… sjalva handlingen var bra, men skadespelarna forstorde det alldeles for mycket. Sarskilt dottern. Tycker t.ex. hon borde ha forandrats av en sadan upplevelse som att bli sald som sexslav, men det visades inte direkt. Och just det dar att hon skuttade och tjoade som en liten unge… suck!
Annars gillade jag sattet filmen var gjord pa. Med andra skadespelare hade den nog klattrat upp pa skalan ordentligt.
#6: Precis. Tänkte på det jättemycket i slutscenen. Hon har blivit neddrogad, våldtagen och bortrövad. Hennes bäst kompis har precis dött. Och det enda hon gör är att tjoande skutta in i plastpappens dyra bil med privatchaffis. Tillbaka till rikemansvillan och din häst så blir allt bra igen.
Suck.
Mvh // Johan
---SPOILERVARNING I DETTA INLÄGG---
Kikade precis på denna, och ja, precis som du säger, Johan, så är det ju en bra story på pappret, och visst hade den väl sina ljusa stunder, men över lag var den bara B..
Sedan slutet. Eh, vad hände?
"Här kommer jag som har blivit kidnappad och en sekund ifrån att vli såld som sexslav till ett fjärran land, men som lyckades bli räddad av min pappa skuttandes på flygplatsen, inte alls helt chockad och rädd, deprimerad och skräckslagen som jag borde vara, nej, jag är glad.."
Tyvärr. Men jag hade hoppats på någonting bättre.
Inlägget är redigerat av en medarbetare

Hjärndöda plattityder - men ifråga om handsvettsutsöndring så ger jag den fem pappershandukar! :o)
Typiskt Besson numera - bra action, men allt kring är oerhört valhänt hanterat…
//Zac
Jag såg den igår natt och slutet var verkligen helt värdelöst.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
hm……….när jag hör Taken så tänker jag bara på Steven Spielbergs miniserie Taken. Kommer väl se denna filmen -Taken-någon gång men jag känner mig ju inte så lockad av den så det lär nog dröja. Däremot miniserien Taken är klart sevärd om man gillar Sci-Fi.

#8, Eftersom det inte står spoilervarning på tråden så måste du skriva det tydligt i början av ditt inlägg. Nu har jag redan sett den här filmen så för min del gör det inget, men det finns folk som kanske vill läsa andras tankar om den här filmen, och då vill man inte höra slutet.
#12 - Sorry, tänkte inte så långt när jag skrev.. 

#13, det är ingen fara, jag ändrade ditt inlägg lite snabbt så nu får folk skylla sig själva om dom läser inlägget, hehe.
Var försiktig i fortsättningen bara. ;)
Värd att se, jag tycker den va bra :) iaf första gången
Såg den och tyckte den var helt ok. Men det kanske berodde på att man missade slutet. Var ett stort hack i slutet :/ Då kanske det var ett bra ställe att ha ett hack på. Nej skämta :) men det är så tråkigt när man hyr en film så är det hack i den 
Redigerat av en Medarbetare.

Trist att det var hack i filmen. Fick du pengarna tillbaka?
#17 Nej :/
Det borde du ju ha fått eller få hyra en annan film gratis. Så brukade vi få på den tiden vi hyrde filmer.

#18, vad dåligt av dom, jag skulle blivit rätt arg faktiskt, det är dålig kundservice…