Snapphanar
Såg just den svenska storsatsningen Snapphanar. Det är något så ovanligt som ett svenskt historiskt drama. Filmen utspelar sig i slutet av 1600-talet då Sverige och Danmark slåss om det som idag är södra Sverige. Halva svenska skådespelareliten är med i filmen, tex Anders Ekborg, Tuva Novotny och Gustaf Skarsgård.
Filmen är klart sevärd. Skådespeleriet tycker jag är riktigt bra och miljöerna är ovanligt påkostade för att vara en svensk film. Dock är det trist att de inte håller sig till historiska fakta, nu har de "kryddat" den med massor av fiction. Så det blir bara betyg 3 för min del. Men jag uppskattar initiativet till att göra en sådan hör film i Sverige så de får en guldstjärna i kanten. :)
Oskar
De har ju ändå varit tydliga med att det inte är en dokumentär utan ett spännande äventyr förlagt till historisk tid. Det gäller alltså att historien är tillräckligt bra - eftersom historian inte är det…
Det lär finnas ett annat snapphaneprojekt på gång, med högre historiska ambitioner. Någon som vet mer om det?

#1 Jodå, det står tydligt att det är fiction. Men något som drar ned betyget också är att filmen är lite för lång.
Men som som sagt, klart sevärd med tanke på att det sällan görs den här typen av filmer i Sverige.
Oskar
Kommer ihåg att jag läste om snapphanarna på historielektionerna i högstadiet :) Nästan så jag borde se filmen! Det är ju bra skådespelare med i alla fall..

Vilken vikel är den filmad ifrån? Från svensk syn eller?