Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 870 ggr
Staffan
0

21 grams

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

21 gram är den exakta vikt en människa förlorar då hon dör. Av vissa anses det vara själens vikt, och från fenomenet lånade Alejandro González Iñárritu titeln till denna fina och mycket sevärda film.

Att beskriva handlingen i 21 gram känns onödigt. Storyn är liksom underordnad den verkliga berättelsen som Alejandro vill berätta; den om hur till synes slumpartade händelser förändrar våra liv och vårt sätt att se på vår tillvaro. Den om olika människors tro och deras sätt att se på vad som är rätt och vad som är fel.

Filmen är genom sin berättar- och klippteknik en film som de allra flesta filmkritiker älskar och som tittare måste man hela tiden vara vaken och hänga med. Belöningen är dock smakrikare än senapen till julskinkan, en närvarokänsla som heter duga.

Sean Penn, Benicio del Toro, Naomi Watts och Clea DuVall har alla gemensamt att de gör fantastiska roller i 21 grams. Speciellt imponerad är jag av Benicio del Toro som jag faktiskt inte fått upp ögonen för innan jag såg denna film. Grymt bra.

Filmen rekommenderas till dig som missat den och som vågar dig på lite eftertanke. Om du däremot hör till dem som helst undviker att utforska de känslor i livet som inte smakar tutti frutti så bör du kanske undvika 21 grams och istället välja något ljusare.  

>> Länk till filmtrailern för "21 grams" på Apples sajt

Mvh // Staffan

ps. Nästa film av Alejandro González Iñárritu, Babel, går i dagarna på bio så nu är frågan när man kan klämma in den…

johan
0

Visste inte att det är samma regisör som till Babel. Onekligen spännande.

Mvh // Johan

TacoBelle
0

åååå Benicio del Toooroooo….åååå Sean Penn…ååå den verkar jättebra! Måste se den. Tack för tipset.

Cartman
0

Tack för bra tips och recension Staffan, hade nog missat denna annars. Verkar ha fått lysande kritik också så nu upplagd på listan.

Pia
0

Helt ok film, men jag hade förväntat mig mer… Blev inte lika tagen som av t ex Crash. Men Sean Penn var verkligen lysande - som han oftast är numera förstås.

Om man vill se en annan bra film med bl a Sean Penn så rekommenderar jag "Mystic River".

Och "Traffic" för en högklassig Benicio Del Toro. Och en fantastisk film på många plan!

Stefan
0

#4 Håller med dig Pia, jag fastnade aldrig riktigt i 21 grams. Får nog ta och se om den, det var bra länge sedan jag såg den nu. Benicio Del Toro är ju för övrigt bäst i The Usual Suspects med sin sluddrande "dialekt" :)

Pia
0

Ja det är ju många bra skådisar i Usual suspects, och bra insatser också, men se filmen i sig, njae…:)

Staffan
0

Pia, är det inte dags att försöka komma över att du inte förstod den filmen fullt ut? :)

// staffan

Pia
0

:)

Cartman
0

Filmen får ju Das Boot att framstå som en komedi men deppot är ovanligt njutbart tack vare fantastiska rollprestationer från samtliga. Undrar just när Naomi Watts ska få en Oscar? Trots upplägget flyter filmen på bra och engagerar om inte varje minut så iaf varannan. 4/5.

Staffan
0

Kul att du gillade den också Cartman, jag var såld.

// staffan