Station Agent
Igår gick Station Agent på TV1000 och jag började titta utan att egentligen veta vad den handlar om. Allt jag visste var att flera vänner sagt att den var mysig. Kan inte annat än hålla med!
Fin är en dvärg som jobbar tillsammans med en storvuxen svart man i en affärer som säljer och reparerar modelltåg. Tågintresset är stort. En dag, utan förvarning, dör vännen och Fin ärver ett gammalt stationshus i New Foundland - en vacker håla mitt ute i ingenting.
Fin flyttar dit och börjar lära känna människor i samhället och det är denna vänskap som bygger hela filmen.
Filmen är ganska långsam och det händer inte speciellt mycket. Det är precis detta som gör den så underbar. Man varvar ned. Bra skådespelarinsatser av för mig tidigare okända skådespelare. Skön musik. Vackert filmat.
En annan film på samma tema som är lika bra är The Straight Story av David Lynch. Gillar man den ena kommer man nog gilla den andra.
Rekommenderas!
Mvh // Johan

Oh ja, Station Agent, är en jättemysig film! Ibland är det bara så skönt att det går långsamt, det händer egentligen inte mycket utan att det blir så "mycket" av så små medel…:)

Låter som något för mig just nu! ;) Ska försöka hitta den senare i veckan!

mm denna är riktigt schysst!