Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 2995 ggr
Gemela
0

Avalons dimmor

Hade tänkt se Avalons dimmor en gammal film (från 2001). Hittar inte trailern men har hört att den är bra, någon som har sett den och isf vad tyckte ni? :)

Ylva-Li
0

Jag har sett den men tycker tyvärr inte om den alls. Jag har läst boken säkert 6 gånger snart, så jag är väldigt speglad av den. Filmen tycker jag inte gör boken det minsta rättvisa..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Link-
0

JAg tycker den är bra Glad, dock har jag inte läst boken än.

ivanhoe81
0

jag tyckte om den, visst det var länge sedan jag såg den men den var bra enligt mig

finns det en bok om den med?? det var mer än jag visste

Ylva-Li
0

Det finns en hel serie om den tiden och världen.
Marion Zimmer Bradley har skrivit boken.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

linhof
0

Jag har sett den o gillar den skarpt Skrattande men hade ingen aning om att den var bokbaserad Förvånad måste ju skaffa boken….genast Tungan ute

Ylva-Li
0

Originalet heter "mist of Avalon". ;) (behöver jag säga att jag givetvis både har den svenska och engelska uppsättnigen. Föredrar engelska dock.)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

lillNasse
0

vad är det för film? :o

ivanhoe81
0

få se nu hur man ska förklara det, en film om just "morgana" om jag kommer ihåg rätt (kung arthur och trollkarlen merlin)

elyse
0

Ja, jag tycker att den är bra. Det är bara bra skådisar i den och det ger ett alternativt perspektiv (kvinno/wicca) till historien om kung Arthur.

ivanhoe81
0

här hittade jag lite info om filmen

Filmens handling

Legenden om Kung Arthur och hans riddare runt det runda bordet har förts vidare från generation till generation i nästan tusen år. "Avalons dimmor" berättar den välkända sagan med en viktig och annorlunda vinkling: kvinnorna bakom tronen står i förgrunden.
Vi får följa kvinnorna från barndomen tills dess att deras öden slutligen avgörs i kampen mellan kristendomen och den hedniska kulturen. Vivianne (Anjelica Huston), Sjöns härskarinna, försöker hålla de hedniska myterna om Avalon levande genom Morgaine (Julianna Marguiles) som blir hennes adept och elev.

Saga85
0

Ja, filmen är rätt så ok, men boken är underbar!

Oh, nu fick jag lust att läsa om den. Eller fanns det fler sa du, Ylva-Li? Är de lika bra? Är de fristående?

Ylva-Li
0

#11 De är mer eller mindre fristående.

Efter avalons dimmor kommer Albions skogar, sen Avalons härskarinna.
Resten finns inte på svenska än vad jag förstått. Hittar inte iaf.

På engelska heter de: The forest house, lady of Avalon, Priestess of Avalon, Ancestors of Avalon, Ravens of Avalon, Sword of Avalon.

Jag har personligen bara läst upp till Priestess of Avalon. De är skrivna tillsammans med Diana L. Paxson. Ancestors och upp är skrivna enbart av henne dock.

Jag tycker de är minst lika bra som Avalons dimmor. Väldigt djupa och trovärdiga.
Passa samtidigt på att läs hennes "Facklan", om trojakriget. Också sett ur kvinnornas ögon. Mycket värd att läsa!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Gemela
0

Har sett filmen nu men tyckte inte den var så bra ;) Kanske ska ta och läsa boken da :D