Film iFokus

Film

Etiketter: filmtipsfilmsnack
Läst 2551 ggr
Rwawr
0

Film tankning?

Asså förstår inte det där längre, vissa säger "visst ladda ner ingen bryr sig" menads andra " nej fett olagligt nu, värsta böter och grejer".

Men asså, det har ju alltid varit "olagligt" men hur är det nu egentligen?

Kan man ladda ner riskfritt eller inte?

Dojdan
0

Nej, du kan absolut inte ladda ner riskfritt och jag avråder dig från att göra det.

Rwawr
0

okej, är du säker?
Gäller det samma med musik nu för tiden?

WiktZac
0

Skall man hårddra det så är nätet en osäkrare plats än någonsin tidigare, Ipred är en skitlag som bygger på principer som bryter mot 100-tals år av rättsskipning här i landet. Givetvis skall man dock inte bryta mot lagen - oavsett om det är polisen eller privatintressen som jagar en, såvida man inte är villig att betala priset.

Jo, intressegrupper med större rättigheter än polisen, kan lämna in skärmdumpar som eventuellt kan anses som bevis, efter detta så kan de tvinga din ISP att lämna ut dina personuppgifter och sedan kan de göra husrannsakan hemma hos dig, rota igenom dina saker. Sedan stämmas i civil domstol, där du egentligen skall bevisa din oskuld - såvida du inte betalar innan det går så långt. Ganska klassisk utpressning m a o… Fast lagstadgad och godkänd av riksdagen. Man har också infört en modern motsvarighet till skampålen - man kan vid fällande dom tvingas att betala en annons i dagspressen där man erkänner sitt brott…

Science-fiction? Näe, en realitet sedan 1 april. Se till att skicka ett meddelande till alliansregeringen att detta inte är ok och rösta på det enda parti som faktiskt kommer arbeta 100% emot idiotierna - Piratpartiet.

//Zac

Rwawr
0

okeejj..

pryzze
0

Men asså, 'ba 'fö 'att du vet alltså

det är inte lag ligt asså.

Det är bara att inse att det är dags att ge
upphovsmännen deras beskärde del av kakan.

Det är väl ingen som vill jobba gratis så att
andra kan dra fördel av all möda som man
har lagt ner.

MVH

//Pryzze

Rwawr
0

mjo sant det oxå. Men varför straffa de som laddar ner, tycker de som laddar upp ist borde få ta skulden eftersom de är de som byter mot de egentliga.

pryzze
0

Om du köper stöldgods från en tjuv, är det OK?

Skall bara tjuven straffas och de som köper går fria?

De som laddar upp löper ännu större risk att åka
dit och de är också jagade.

//Pryzze

WiktZac
0

#5 "Det är bara att inse att det är dags att ge upphovsmännen deras beskärde del av kakan."

Det är snarare dags för förändrade affärsmodeller, vi står inför den största förändringen i modern tid. Tekniken har sprungit varv efter varv kring stillstående mediajättar, som nu drivit igenom en djupt integritetskränkande lag som skydd för en föråldrad (för att inte säga direkt död) affärsmodell.

//Zac

Zenrin
0

#8 jag håller med. Det kommer aldrig att gå att stoppa fildelningen. Jag tror inte att det finns någon större riskt att åka fast för fildelning eller nedlandning. Det finns massa sätt att skydda sig mot att bli åtalad också. Man kan te.x ha ett trödlöst olåst internet, då går det inte att bevisa vem som laddat ner vad. Det kan lika gärna vara en granne. Sen har ju piratebay te.x startat en "IPREDator" (fyndigt namn) som går ut på att man laddar ner från deras IP-adress. Då är det också omöjligt att hitta vem som laddat ner vad.

Ska bli intressant och se idag kl 11 när dommen mot piratebay kommer, om dom blir straffade eller inte. Förmodligen kommer det överklagas så den rättegången kommer ta flera år.

Jag tror att man kan ladda ner i lugn och ro. Dom som blir jagade är dom som avkodar film och musik för att ladda upp i stor skala. Dom ligger nog risigast till skulle jag tro.

Yarr… Our ship won´t sink untill the wind stop blow.

[LiisaDagger]
0

Jag håller med #8 och #9. Fildelningen kommer inte att sluta bara för att riksdagen har röstat igenom en riktig skitlag.

Zenrin
0

#10 sanning. dessutom finns det mindreåriga som laddar ner. jag tror inte att alla har koll på att det är olagligt. ska man kräva en 13 åring på flera hundra tusen för att giriga skiv och filmbolag vill ha mer pengar?! sjukt.

Har ni tänkt på att det är nästan bara skiv och filmbolagen som gnäller?! inte lika många artister.

[LiisaDagger]
0

http://nyheter.se.msn.com/article.aspx?cp-documentid=16150113

ja, vad ska man säga annat än att det hela är ett pinsamt skämt, suck…

WiktZac
0

#10 Min poäng, om möjligt svårutskiljbar, är att lagen är en hån emot rättssäkerheten för alla - så dess vara eller inte vara handlar faktiskt om att tanka/inte tanka, eller fildelare/vanliga människor. Det är ett av de första stegen emot ett icke fritt samhälle. Alla utan lobbyisternas allra enklaste slagord förstår detta och är emot dylika lagar. Det är oerhört svårt att backa integritetskränkande lagar, därför skall de inte släppas fram alls. Piratpartiet är det enda parti som kämpar öppet och helhjärtat emot det. Det är snart EU-val…

//Zac

Rwawr
0

så  tror ni  det bara är att ladda ner helt enkelt ? Eller.. hah har blivit lite förvirad av allt smart i denna tråd xD

Zenrin
0

#14 jo jag tror att du kan ladda ner i lugn och ro. Dessutom så måste dom skicka en skriftlig varning innan dom gör något annat. Som jag fattar det iaf. Dom kan inte sätta 25% av sveriges befolkning i fängelse. Piratpartiet har vunnit mycket på dehär. Nu när det blev en fällande dom mot piratebay så kommer fler att engagera sig och (pp) kommer få fler röster. Eftersom domen mot piratebay kommer överklagas till HD så tar det ett tag innan vi vet hur lagen ställer sig.

Min röst kommer nog läggas på (pp) i juli.

Rwawr
0

okejokej, skönt att höra :D

Har gått och oroat mig för att jag skulle få problem för det.

Då skulle morsan bli galen.

Zenrin
0

#16 ja du kan vara lugn. Ladda ner och seeda, men avkoda inget för att lägga upp, låt proffsen göra det, dom som har ipredator-program.

Rwawr
0

Jo jag vet, har aldrig laddat upp ngåot, det är inget för mig xD
Ladda ner och seeda är väl min grej xD

Ebba-A
0

Medarbetarna har nu bestämt att tråden ska låsas.

Anledning: Zenrin har sagt till TS att det är okej, vilket det absolut inte är. Det bryter mot sajtens regler och det är förmodligen mot svensk lag att säga att det är okej att fildela.

Fortsätter personen i fråga säga i andra trådar på sajten att fildelning är okej kommer skrivförbud utdelas.

Värd på Choklad iFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer