Fildelningen breder ut sig
Går det att stoppa fildelningen? Vill vi stoppa fildelningen? Måste vi hitta ett mellanting där där kulturen blir billigare eller gratis, men där konstnärerna får betalt ändå?!
The Pirate Bay lanserar en "IPREDator" i protest mot IPRED-lagen.
http://dn.se/kultur-noje/pirate-bay-vill-gora-internetanvandare-anonyma-1.829272
Branschen måste anpassa sig till att kunderna vill kunna köpa deras produkter på nya sätt. Nedladdning och streaming till vettiga priser är en viktig del av det.
Jag tror de flesta är villiga att betala för sig, men det måste vara en produkt man vill ha, till rätt pris och så måste branschen upphöra att se sina kunder som fienden som ska bekämpas till varje pris.
För övrigt kan man också fundera på om skivbolag kommer behövas. Vem som helst kan spela in med bra kvalitet nu. Det är lätt att distribuera musik digitalt och kunder drivs allt mindre av reklam och singellistor och mer och mer av rekommendationer baserat på vad man redan lyssnar på.
Mvh // Johan
Jag tror att fildelning pågår för att man vill köpa filer - mp3 - och inte cd-skivor. Jag vill inte köpa en skiva och sedan upptäcka att jag inte kan ladda den till min mp3-spelare som jag till 99% lyssnar på min musik i. Jag har ingen bärbar cd-spelare när jag går till stan, tågstationen, på tåget etc. Jag har en mp3-spelare! Och lyssnar man inte på det mest kommersiella så är det inte alltid så lätt att hitta rätt i den lagliga nedladdningen.
Så tror jag många känner. Sedan tycker jag att det mer och mer är så att man vill köpa valda låtar, snarare än hela album.
Mvh // Johan
#3 Ja. När jag var liten (8-11 år) kunde jag köpa en skiva bara för att jag gillade EN låt på den. :S
#4 och hur många filmer har man inte sett som inte är värda 200 spänn?! I en trailer kan en film verka hur cool som helst men sen kan den vara skit seg. falsk marknadsföring kallar jag det
har man dessutom betalat 200 kanoner så känns det lite värre. man kan ju inte lämna tillbaka filmen och klaga på att den var dålig.
#5: Jo visst, fast det tycker jag är en lite annan sak. Det är ju svårt att få kräva att provsmaka alla maträtter på en restaurang innan man köper den.
Å andra sidan har jag köpt filmer som jag laddat ned för att jag blev så överraskad över hur bra den var, men som jag aldrig chansat på på bio eller dvd.
Mvh // Johan
#6 nä precis och det är ju ganska självklart att det är så som det är. men om filmerna och musiken varit billigare så svider det ju inte lika mycket om de är dåliga produkter.
Helt sant. Det är ju därför ICA Maxi och Statoil säljer mer än vad skiv- och filmbutikerna gör. De kör på sina 3 för 99 eller 2 för 100 och då köper man ett gäng halvgamla filmer när man storhandlar.
Då är det plötsligt enklare och bättre än att försöka ladda ned med rätt undertexter och bra kvalitet.
Mvh // Johan
instämmer.

Jag har sagt det förut och säger det gärna igen - media/kultur har mycket ringa värde idag, slit och släng. Så vi köper en handfull dvd, ser dem och glömmer sedan dem i hyllan. Därför kan inte prisern ligga kvar på 180-200SEK. Däremot är det en annan sak för oss samlare som gärna betalar extra för att få extras.
Film- och framför allt musikbranschen har varit bakåtsträvare länge nog nu. Det är dags att titta framåt, speciellt för skivbolagen som är helt rendundanta idag. Vem sjutton vill köpa musik på ett gammalt, repbart, dyrt och miljö-ovänligt media? Att dessutom det bara är en spottstyver som kommer musikerna till godo är inte heller en sak att glömma i sammanhanget. Medialobbyn är så panikslagen att de dragit djupt integritetskränkande lagar som IPRED, ACTA och ACTA2 som kommer skapa ett 1984-liknande samhälle bara för att skydda en affärsmodell som borde dött redan i mitten på 90-talet… De som är intresserade av mer kan med fördel gå in på piratpartiet.se och läsa mer. Tänk bara på att nattsömnen aldrig mer kommer vara densamma…
//Zac
hahah… ja. och ja ha sagt dä förr, å ja sejj ´ett igen… jag tänker aldrig köpa en skiva av en artist som inte lever. då är det bara upphovsrättsmannen som tjänar på det.

Jag har helt bojkottat alla dessa onödiga mellanled och de integritetskränkande företrädarna sedan 1 feb i år:
- inte köpa cd-skivor
- inte köpa filmer
- inte köpa datorspel
- inte gå på bio
- inte hyra film
Det var inte lika svårt som jag trodde… ;o)
Tyvärr är nog det enda rimligt effektiva att peka med plånboken och rösta på PP… Iofs så kommer min frånvaro på marknaden tas som intäkt för att piratkopieringen stjäl från de kommersiella krafterna… Jag har några tusen filmer hemma, så jag står mig ett bra tag! :o)
//Zac

Sätts ju ofta likhetstecken mellan fildelning och piratkopiering vilket gör att det ofta blir missförstånd. Det är ju inte alls samma sak.
Jag är för fildelning, dvs jag tycker att det är en lysande teknik som självklart ska användas då det finns behov av att dela filer.
Jag är emot piratkopiering, dvs jag tycker inte att bara för att något finns tillgängligt på digitalt media så ska det vara fritt fram för vem som helst att kopiera och/eller sprida det.
Däremot kan jag mycket väl tänka mig att de lagar som rör upphovsrätt behöver uppdateras. Kanske att tiden man kan upphovsrättsskydda något borde kortas.
Och jag tycker också att filmbolag, musikbolag och liknande bör hänga med lite bättre i teknikutvecklingen. Men tror inte att man ska inbilla sig att piratkopieringen kommer att försvinna om nu filmbolagen skapade en billig, snabb och smidig filmtjänst på nätet. Finns tex exempel på riktigt bra sajter för att köpa dataspel online men som ändå inte lockat kunder.
Oskar