Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 1336 ggr
johan
0

SF AnyTime

Idag provade jag SF AnyTime för första gången. Det är inbyggt i min digital-tv-box så jag tänkte att jag iaf kunde prova det. Det kändes lite futuristiskt och coolt att kunna sitta i soffan med fjärren i ena handen och en pizza-slice i andra handen och bestämma vilken film jag ville se när det bara var skit på TV.

Utbudet är inte direkt enormt, men det finns ändå en hel del att välja på i ett brett spektrum. Vi kände för lite spänning, så vi hittade en film med Meg Ryan och Mark Ruffalo som verkade rätt spännande. Filmen hette In the cut.

När man klickar runt med fjärren bland filmerna väljer man först genre och sedan film. För flera filmer kan man se trailer, men inte för alla. En kort beskrivning och pris visas dock för alla filmer.

Priserna varierar. Nya filmer kostar 49:- / dygn och äldre filmer kostar mindre, från 39:- till 19:-/dygn. Vissa TV-program kostar ännu mindre.

När man bestämt sig för film är det bara att klicka på Hyr och efter en bekräftelse startar filmen. Kvaliteten är helt ok. Det är inte som en DVD, men bättre kvalitet än mycket man laddar ned.

Filmen strömmas hem, men det går ändå bra att pausa, stoppa och spola i filmen. I en meny kommer jag snabbt åt mina hyrda filmer och kan fortsätta titta där jag sist stannade.

Om utbudet blir större och priserna håller sig mellan 20-40 kr är jag näst intill övertygad om att en sådan tjänst kan konkurrera ut pirat-nedladdningen. I synnerhet i områden som inte har videobutiken runt hörnet.

Bra jobbat SF - men utbudet måste bli bättre om ni ska överleva!

>> Mer info om SF AnyTime

Mvh // Johan

Erik
0

Trevligt att det verkar fungera! Vi saknar fortfarande alternativ till fildelningsnätverken för att komma åt filmer…

Jag har mycket svårt att tänka mig att det kommer "konkurrera ut" fildelningen, men det spelar väl egentligen inte så stor roll? Möjligtvis är det en nagel i ögat på filmbolagen, men det behövs nog också för att hålla dem på fötterna. ;)

mans
0

Jag visste inte att det fanns inbyggt i de där digitalboxarna från Viasat/BBB, då blir det ju lite enklare och roligare att köra faktiskt.

Jag tycker som du, att utbudet är alldeles för dåligt för att det ska kunna konkurrera med nedladdningar än, men om de bara börjar visa MER film och MER teve kan det bli riktigt bra. Dessutom borde de egentligen kunna visa filmer som inte kommit ut på hyrbox än, precis som man kan få se såna filmer på flygplan och hotell.

johan
0

Håller med måns. Jag skulle gärna betala näst intill bio-pris för riktigt nya filmer.

Mvh // Johan

Saber
0

Jo, nya filmer och specilet serier skulle vara riktigt bra om de gick att köpa direct från tex SF-anytime. Nya serieavsnitt innan de visades på TV. Det är ju så svårt att följa serier på tv och ännu svårare att vänta till de visas i Sverige! ;)

Oskar
0

SF-anytime har funnits ganska länge som vanlig internettjänst. Har testat ett par gånger och tyckt det funkat helt ok. Så de som säger att filmdistributörerna inte försöker sälja film via nätet har fel… 

Oskar