Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 2625 ggr
Niklas
0

Barnfilmer

Jag gillar Superhjältarna. Den är ganska ny, men för mig blev den snabbt en klassiker. Monsters Inc. och Ice Age är också bra. Ice Age i svensk dubbning är väldigt välgjord. Robert Gustavsson gör en av rösterna.

Vilka tycker ni är de bästa barnfilmerna (för vuxna)?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Saber
0

Vad snakar du om? ;) Bara för att de är teknade är det väl inte "barnfilmer".

johan
0

Shrek, Djungelboken, Den bästa sommaren är några av mina favoriter. Och många Astrid Lindgren förståss.

Mvh // Johan

Saber
0

#2 Om vi klassar Shrek som en barnfilm så säger jag väl, Spirited Away, Princess Mononoke och Sagan om Ringen teknad version.

Niklas
0

#1: Det var ju därför jag skrev barnfilmer för vuxna. :-)

#2: Shrek är riktigt bra.

#3: Sprited away har jag, men den gillar jag inte. Det verkar som om jag är ensam om det. Barnen älskar den. Jag tycker mest att den är obehaglig.

Vänliga hälsningar

Niklas

Saber
0

Men vi måste komma förbi att teknakde filmer är "barnfilmer". Det är inte barnfilmer för vuxna det är animerade filmer. I japan har de i åratal gjort filmer som är animerade som inte passar för barn. Om det är såna du tänker på blir jag otroligt besviken på att titeln heter barnfilmer?

Exempel på sånna filmer jag tycker är otroligt bra är Ghost in a shell, Akira och ninja scroll.

Niklas
0

Det är barnfilmer jag menar, inte tecknade filmer för vuxna. Ett exempel på barnfilm för barn är teletubbies. Det finns inte en vuxen i världen som gillar dem. :-) Barnfilmer behöver inte heller vara tecknade.

Vänliga hälsningar

Niklas

Saber
0

Då tar du upp fel filmer. ;) Jag tycker inte superhjältarna passar in alls på barnfilm. Den är inte gjord endast med avsikt att underhålla barn, presis som shrek inte häller är det. Därimot är telletubbies det!

Erik
0

Jag måste säga att jag tycker distinktionen är något luddig. Vilka är de bästa barnfilmerna (för vuxna) var den ursprungliga frågeställningen? Det tolkar jag som vilka är de bästa filmerna som både barn och vuxna uppskattar.

Eller?

Om vi kräver av en barnfilm att vuxna inte skall tycka om dem så känns frågan lite svårbesvarad.

Saber
0

Jag erkänner att skillnaden är hårfin men jag vill ändå dra den. Djungelboken är enligt mig en "barnfilm" medans shrek inte klassas dit.

Men ska jag säga några barnfilmer jag tycker är bra så måste det bli Alladin samt Skönheten och Odjuret.

Niklas
0

#7: Nej, Superhjältarna är inte gjord enbart med siktet instält på barn, men huvudsakligen är den nog det.

#8: Ungefär så ja. Jag tänkte på barnfilmer som är bra för vuxna. Att jag skrev så berodde på att man också kunde tänka sig att utvärdera filmer som är lämpliga för barn. Det är två olika saker.

#9: Okej, då är shrek ett utmärkt exempel på vuxenfilm som barn älskar. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Pia
0

Tecknade Snövit. Ice age gillar jag mkt också. Harry Potter filmerna tycker jag mkt om, de har fångat böckerna bra! Och som lite överkurs, så har jag varit på verklighetens Hogwarth:)

Pelle
0

Men om man inte vill växa upp, får man se barnfilm då :)

För att jobba vidare lite på definitionsspåret så tycket jag att en vettig distinktion är att kika på hur filmen marknadsförs. Happy Meal (el motsv) i marknadsmixen samt mkt merchandising i leksaksaffärer gör en film till en barnfilm. Därmed inte sagt att den inte kan gå hem hos andra målgrupper.

Men som Saber säger så finns det ju inget likhetstecken mellan tecknat och barnfilm, Fritz the Cat ngn?

Erik
0

Nej, inte Fritz the Cat…

Skulle egentligen vilja argumentera för att hela diskussionen är lite onödig. En film kan väl i princip vara både barnfilm och vuxenfilm, så länge den innehåller element som roar båda grupperna och inget som är olämpligt. Tänker t.ex. på Kalle och Chokladfabriken, som jag mycket väl tror går hem hos barn, men som även uppskattas av vuxna. Och inte nödvändigtvis av samma anledningar.

Niklas
0

#11: Vad är verklighetens Hogwarth?

Vänliga hälsningar

Niklas

Pia
0

#14 Alnwick Castle, Northumberland. Slottet, inte Trollkarlsakademin alltså, vart den ligger vet jag inte…:-)

Pernilla
0

"Glasblåsarns barn". Fantastisk saga, både som film och som bok. Och som alla bra sagor så förstår man mer och mer, och får fler och fler frågor i skallen, ju äldre man blir…

Anne
0

Jag tyckte att Madagaskar också var himla rolig, i synnerhet de ljuvliga pingvinerna som fått en alldeles egen kortfilm! (Som också är tokbra)

Erik
0

Finns det en kortfilm med Pingvinerna? =) Var hittar man den någonstans? De var ju fullkomligt suveräna i Madagaskar!

Oskar
0

Tintin är bra! Den tecknade varianten.

Oskar

Anne
0

Erik - sorry, vet inte var man hittar den. :) Men den visas tydligen ihop med Wallace & Gromit-filmen. Väldigt lite info på IMDB.

Erik
0

#20 - Den ska bli kul att se, iaf. Hoppas jag. Höjdpunkten i Madagaskar är ju när pingvinerna tar över skeppet. =)

modmaker
0

Jag lägger min röst på det mesta av Astrid Lindgren. Emil i Lönneberga, Saltkråkan, Madicken.

Fanny och Alexander är väl också en film med måga dimensioner som passar både barn och vuxna.

Sedan finns Tom&Jerry, Droopy, Kalle Anka och Långben som, precis som animen ursprungligen inte tecknades för barn.

Erik
0

Jag har, av någon anledning, aldrig uppskattat filmversionerna av Astrid Lindgrens böcker. I alla fall inte dem nu nämner ovan. Tom & Jerry, Kalle Anka mm, kommer jag däremot ihåg som bra. =)