Film iFokus

Film

Etikettertvseriewebbserie
Läst 1954 ggr
Stefan
0

Kommissionen

SVT sände idag första delen av dramaserien Kommissionen.

Kolla gärna in SVT´s hemsida, rätt kul idé att utnyttja webben under tiden man sänder en serie. Man kan på deras sida läsa fiktiva nyheter samt diskutera i takt med att serien fortlöper. Många bra frågeställningar som redan nu diskuteras flitigt i deras forum. Dessutom har de passat på att göra ett simultant dvd-släpp av serien så vill man inte följa den på tv finns den att köpa redan nu.

Handling:

"Sveriges statsminister hälsar världens mäktigaste män och kvinnor välkomna till Stockholm när det händer. Stora delar av centrala Stockholm slits sönder av en gigantisk explosion.

Lena Lagerfelt, före detta justitieminister och personlig vän med statsminister Rolf G. Johansson följer med när man försöker samla vad som återstår av regeringen i skyddsrum långt nere i berget. Man vet ingenting om vad som har hänt, det finns ingen planering för den här typen av händelser och framför allt: Är det här bara den första av flera attacker?"

rumpino
0

såg första delen och vet inte riktgt vad jag tyckte. skoj med de politiska intrigerna under katastrofen, loa var också skoj.

12 delar .. kommer de kunna bibehålla tempot och intresset under dessa, det är frågan

Stefan
0

Det var faktiskt min tanke också när jag upptäckte att det är hela 12 delar. Det känns som det kan bli lite segt i längden, men å andra sidan så är det ju faktiskt efterdyningarna av terrorattacken som är det centrala i historien. Tyvärr blir ofta svenska serier lite begränsade då urvalet av skådespelare är lite tunt, men vi får väl se hur denna håller måttet.

Oskar
0

Jag tror nog de kan hålla spänningen vid liv. Titta på serien 24, den börjar med någon form av katastrof men de lyckas ändå hålla liv i serien, ofta därför att det är större katastrofer på gång. Kanske ju tänkas att det är så i Kommissionen också. Kanske fler bombdåd? Fast kvalitetsmässigt kan man inte jämföra Kommissionen med 24. 24 känns så mycket bättre.

Och man kan hyra de 4 första avsnitten redan nu!

Kommissionen

Oskar

AktieTrader
0

Jag tyckte den var seg att titta på. Jag skall ge den något avsnitt till sen så får det vara om den inte bättrar sig.

Robert
0

Jag missade det första avsnittet, blir det en repris?

Robert

Stefan
0

#4 Söndag kväll kommer en repris, vet dock inte vilken tid.

stry
0

Obefintliga kulisser, har väl med SVT:s budget att göra…. inga privata intressen direkt kanske? Hyfsade skådisar med blandade insatser, men jag minns ett realtidsproducerat drama om atombombs-kris med Sovjet och USA inblandat som jag såg nyligen. Det var i svartvitt och utspelade sig mest i ett kontrollrum, var riktigt bra.

Men Kommissionen håller tyvärr inte samma nivå.

poike
0

Såg rubrikerna i tidningen och tänkte att den skulle vara värdelös. Men halkade in på någon repris och fastnade framför rutan.

Andreas
0

Så vad tyckte ni då om andra avsnittet som gick igår? Tycker den är helt okej så här långt. Sevärd men kanske inte mycket mer.

Stefan
0

#7 Hör inte riktigt till Kommissionen, men du syftar på tv-dramat Fail Safe som sändes för ett tag sedan. Jag såg också den och blev överraskad av hur välgjort det var med små medel.

Som med de mesta som sänds på tv så missade jag del 2 av Kommissionen, får se om man kan fånga upp en repris.

Anne
0

Jag har sett fyra första nu - ettan och tvåan var sådär, men tredje avsnittet var *riktigt* bra tyckte jag. Fjärde var okej. Ska bli spännande att se hur det fortsätter - jag kommer åtminstone att fortsätta kolla.

charlie
0

Såg precis senaste avsnittet. Vet inte vad det är men jag tycker att allt känns så enormt krystat.

Det pratas hela tiden om att den ska ha efterforskats så in i detalj men den är så omöjligt osannolik.

Skådespelarna har en arsenal av 3 olika rörelser som de upprepar gång på gång. Och den är så totalt förutsägningbar, dramaturger är något man verkar sakna hos SVT?

Det är en helt bortkastad tisdags-primetime-timme.

---

Linda
0

Men hallo!!

-Såga inte kommetionen..

Jag älskar det men oftast hinner jag bara se en snutt i början innan ja somnar………………..

Stefan
0

#13 Det är kanske därför du tycker det är så bra, för att du bara hinner se en liten stund :)

Jag har svårt att följa tv-serier då det lätt kommer annat i mellan. Blev bara första avsnittet som jag såg, men att döma av kommentarer så verkar det inte ha fortsatt så bra.

Pernilla
0

Håller med Anne, tredje avsnittet var faktiskt riktigt bra. Tyckte iofs att EU-vinklingen i det senaste var lite intressant.

johan
0

#15: Tyckte att hela Stora bror ser dig-vinklingen i senaste avsnittet var intressant och extremt aktuell. Vår egen justiteminister är ju en av de största påhejarna i EU för att få avlyssna och bevaka alla din e-post, dina surfvanor och dina telefonsamtal.

Många experter i EU menar på att EU:s bevakning av medborgarna redan idag är mångfalt värre än vad stasi höll på med i Östtyskland. Jag tänker då t ex på övervakningskameror, trängselskattskameror, fartkameror med automatisk nummerplåtsigenkänning. SL vill införa smarta kort i busskorten så att de kan lagra alla resor varje person gör.

Läskigt.

Filmen Enemy of the State blir bara mer och mer aktuell för varje dag som går.

Mvh // Johan

Oskar
0

Läste att varje person i London i genomsnitt filmas av 300 övervakningskameror varje dag… Tror det fanns totalt 1 000 000 kameror i London.

Så nog finns Storebror.

Oskar

johan
0

När det var OS i Aten så hade dom kameror och ljudupptagning över stora delar av staden. Ljudupptagningen reagerade själv på vissa ord, som typ bomb, och slog larm.

Det är läskigt när man är skyldig till motsatsen bevisats och inte tvärt om som det står i vår grundlag.

Mvh // Johan

Anne
0

Heh, Gretes tal nu i fjärde avsnittet var ruskigt bra. Så bra att jag nästan, men bara nästan, snodde det till ett riktigt tal för min boss.. men nä, det hade väl varit lite.. väl. :) (Så är det att jobba med politik..)

Stenis
0

Jag tycker att serien ärhelt okej, har dock missat de två sista avsniten. Vad jag inte riktigt gillar är när det hela utmynnar i en föreläsning i statsunskap…

Skall dock försöka se repriser och följa bättre med i fortsättningen.

Linda
0

Tycker den där tjejen från trekronors roll är ur kass varför skulle de ta hjälp från en snorunge?

Pernilla
0

Komnmissionen sltar aldrig att förvåna mig. Ena avsnittet tänker jag Kalkoooon!, nästa avsnitt sitter jag som klistrad. Tyckte senaste avsnittet var siktigt bra.

Nån mer än jag som tycker att den är extremt ojämn?

Oskar
0

Såg just sista avsnittet av Kommissionen. Håller med Pernilla om att det är en ojämn serie. Bra avsnitt blandas med dåliga. Eller snarare, dåliga scener blandas med bra. Antagligen så att de inte lyckades fylla ut manuset till 12 avsnitt utan blev tvugna att lägga in lite sidoberättelser för att fylla ut. Tror istället de skulle kortat ner serien till kanske 6 avsnitt.

Och lite för lite action och för mycket såpa. Det var egentligen bara de första avsnitten som var riktigt spännande, efter det blev det mer som en vanlig dramaserie. Så de skulle gjort den lite mer "amerikansk", dvs mer scener med flygande militärhelikoptrar och en statsminister med pistol. :)

Oskar
http://resor.ifokus.se/

Kaj
0

Jag tycker hela serien är ganska dålig. Kolla när dom t ex har reportrar som skall intervjua statsministern eller hon som leder kommissionen. Alldeles för mycket skådespeleri karaktär på insatsen. Det lämpar sig dåligt för just denna typ. Ingen reporter pratar på det sätt som en skådespelare gör då han/hon skall intervjua. Det låter helt enkelt för dåligt.

Utbildade skådespelarinsatser är nog bra i vissa lägen men när det kommer till sådana här situationer passar ett mer vardagligt och anpassat sätt bättre och det klarar inte skådespelare av bra eftersom deras utbildning går ut på att utrycka sig väldigt teater mässigt eller vad jag nu skall säga..