Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 4041 ggr
Staffan
0

Svenska klassiker?

Vilka svenska klassiker finns det egentligen förutom Sällskapsresan och Göta kanal? Jag avser i synnerhet komedier.

Jönssonligan-filmerna måste väl räknas dit, och Repmånad också. Och Vi fick i alla fall vackert väder (eller vad den heter)… :)

Mvh // Staffan

tillalex
0

Att angöra en brygga och Äppelkriget gillar jag.

Staffan
0

Äppelkriget? Den har jag aldrig hört talas om, vad handlar den om? Vilka spelar med i den?

En film som är rätt skoj är "Mjölkpallen", kommer ni ihåg den? Man kanske inte kan kalla den för en klassiker men en komedi är den på sätt och vis i alla fall… ;)

// staffan

Pia
0

"Vi hade i alla fall tur med vädret" hette den:) Och den var kanon!

Äppelkriget tror jag är från 70-talet, en Hasse och Tage film, var länge sen jag såg den, men den var mysig vill jag minnas.

manpeace
0

Kanske fel tråd men jag måste bara passa på att nämna alla gamla Pilsnerfilmer från 30 och 40 talet och då helst med Thor Modéen. Roligare än Pensionat Paradiset finns knappast.

Visst ja e mossig men jag älskar dessa gamla godingar!

johan
0

Morrhår och ärtor!

"Jag säger lycka till" tycker jag är en så härlig replik i den filmen. Ni vet… Mannen som sitter på parkbänken i parken.

Mvh // Johan

Staffan
0

#5 Va??? En parkbänk i en park????

Flört

// staffan

johan
0

#6: Du fattar! Griiiimmmmm film!

Mvh // Johan

AktieTrader
0

Att angöra en brygga är så rolig så den är skadlig. Jag fick träningsvärk i magen andra gången jag såg den.

"Men du har ju dambyxor"
Herr Garbo är ju underbart obegriplig. Och Tage Danielsson om är avsvimmad 2/3 av filmen. Han vakanr bara till för att bli klubbad igen.

manpeace
0

Scenen ur "Vi hadde i varje fall tur med vädret" när Rolf Skoglund (pappan) hamnar i biltvätten och far upp över motoruven och grabbar tag i vindrutetorkarna…
Ja då ligger man ju under bordet och vrider sig i skratt …Skrattande

http://www.funworld.nu/bild/bild6375.jpg

manpeace
0

Eller - från  Vi hade i alla fall tur meed vädret igen,

Nör Rolg Skoglund åker fast av polisen för misstänkt rattfylle (vilket han inte är) och han säger "Näe jag har inte druckit en droppe, inte en droppe - ja det blir ingen servering på tavernan förän kl 12 - Ehh, jag dricker inte när jag kör inte"

Sedan får han blåsa och spräcker balongen (heter det så?)!!!

Stefan
0

#9 Jag råkade komma in i nåt tv-program för nån vecka sedan då Kjell Sundvall (regissören) berättade om just den scenen. Tydligen hade Rolf varit helt skräckslagen ju längre den scenen pågick medan Sundvall inte ville avbryta då han visste att han bara fick en chans att göra scenen. Hela teamet stod och tyckte det var hur kul som helst..stackars skådespelare :)