Betyg ni skäms för? :)
De flesta har väl någon film man gillar men som man inte "borde" gilla? Och kanske har man någon film man inte gillar fast man "borde"? Så fram med de filmbetyg ni skämms för. :)
Själv har jag aldrig gillat Gudfadern-filmerna. Vet att man "måste" gilla dem och jag har sett dem flera gånger men kan bara inte förmå mig att tycka att de är bra. Ser såklart att vissa delar av skådespeleriet är suveränt, och scenografin likaså, men ändå. Den filmen funkar inte för mig.
Och när det gäller åt andra hållet så bli det pinsamt. Jag gillar filmen "Wimbledon". Otroligt larvig film med Kirsten Dunst. Men men, jag tycker den är bra. Och lika så gillade jag "First Daughter". Också det en larvig film.
Oskar
Intressant tanke! Förstår precis vad du menar! Måste fundera lite på vilket filmer som passar in.
Mvh // Johan
Jag är löjligt svag för romantiska komedier. Sweet home Alabama, Min bäste väns bröllop, Notting Hill, Love actually, Fyra bröllop och en begravning …
Vänliga hälsningar
Niklas

Själv är jag svag för överspelande dramaten skådisar,
men det kan ju bero på att jag älskar teater.
Men visst kan jag vara ensam med att bara mysa när de spelar över och pratar med högstämma och konstiga samtal (Kär i Loa Falkmans röst hmmm men annars e han ju ingen läcker bit kanske..he,he)

Även jag är svag för romkoms men även collegefilmer som American Pie. Finns ngt tilltalande i att komma ifrån den dagliga dosen av döden, döden, döden som basuneras ut i media varenda dag. Finns en recensent i Sydsvenskan som heter Jan Aghed och som närmast kan beskrivas som filmrecensenternas Lars Norén. Få kan slakta en rulle som honom och döm om min förvåning när jag fick reda på att Aghed rankar Saturday Night Fever som en av dom bästa filmer han sett. Inget ont om SNF men jag hade kanske förväntat att Jan skulle ranka rullar av Ingemar Bergman, där folk går ned i en mörk restaurang och beställer fisk, högre.

American pie är sjukt rolig så himla rolig ,den är nästan lika sjuk som min humor.
-Vilken tycker du e bäst 1an eller 2an?
/Pie lover
#5: Jag tycker alla tre är bra. Dom är lite för lika när man ser dom tätt inpå varandra, men dem är verkligen sköna!
Mvh // Johan

5 Farsan bör ha prisats på något sätt. Fantastisk performance och filmerna kan ses endast p g a denne. Jag gillar nog 1:an bäst. Finns alltid en "novelty"-nerv vilken med tiden bryts ned, jmfr ex "Vänner". C

Wedding singer såklart! Jag är helt galen i den. Men jag har kanske accepterat det och numera erkänner det rätt öppet.
men allt beror ju på i vilket sammanhang man är. I det här sammanhanget verkar det vara nästan mest pinsamt att avsky american pie 2 som jag gör :)

Jag gillar inte Beck fast jag kanske borde….alla jag säger det till utropar ett förvånat - VA, GILLAR DU INTE BECK???
Jag gillar Steve Martins filmer fast dom kan anses som lite löjliga men tex Rivierans Guldgossar, jag skrattar alltid lika gott åt replikerna
- Excuse me, may I go to the bathroom ?
eller
- Why does he have a kork on his fork?
Ja, ni som sett den lika många gånger som jag och kan replikerna vet vad jag pratar om :o)
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag är inte häller mycket för beck filmerna. Fast det är ju svensk criminal film vilket jag kanske är imot.

Svenska filmer/serier över lag gillar inte jag, tycker oftast att skådisarnas insatser är klena.
Mvh CBA
Själv tycker jag att The Usual Suspects är en av de tråkigaste filmer som nånsin gjorts. Har inte lyckats se hela en enda gång, jag somnar ofelbart.
Däremot är jag barnsligt förtjust i alla tre Spy Kids (fast ettan är bäst), och min favvo-film är Cruel Intentions. Ja, och så har jag sett Top Gun typ 20 gånger… *rodnar*

*he he*….Top Gun ja…*ler i mjugg*
Mvh CBA

jägarna och filmen med mel gibson som han fick massa oscars för … stora slag etc .. minns inte vad den heter, de gillar jag inte alls. det väcker mångas förundran.
vänder man på det … så är jag nog med på romkom grejjen =) de är jag lite svag för.
#12 Men..vad säger du..jag tycker du ska ge Usual Suspects en ny chans och se hela filmen :) Den har ju en riktig twist mot slutet som bidrar till att göra den så bra som den faktiskt är (enligt mig :)
Måste hålla med #15. Usual Suspects är mycket bra! Men slutet höjer filmen betydligt.
2001: A Space Odyssey ville jag tycka om, men tyckte att den var för himla seg när jag såg den. Men jag gav den några chanser till och nu är den en mina absoluta favoriter. Nu är det en film jag kollar på ett par gånger om året och ofta tänker på.

#14 ja den filmen med mel gibson, minns inte heller namnet…, är hemskt dålig tycker jag med.
Sagan om ringen-trilogon är helt värdelös, dåligt sammanhållen, för lång och mkt taskiga specialeffekter, fy. men det är det nästan ingen som tycker…. böckerna är så ofantligt mkt bättre:))
Förlåt, förlåt. Jo, jag vet att jag är originell som inte gillade Usual Suspects. Det är alltså inte EN gång jag somnat - minst tre. Jag har sett slutet.. fast inte direkt uppbyggnaden så för den delen var det väl inte helt omvälvande.
Det var några år sen, så jag får väl ladda med energidryck och försöka igen. :)
Jag somnade till The Royal Tenenbaums i fredags. Jag hade väntat mig mycket mer. Eftersom jag inte såg klart den vet jag inte om den tog sig andra halvan. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag har lämnat "Den sista färden" mitt i filmen…

Jag lämnade short cuts mitt i. inget jag är jättestolt över, men det var när den gick på bio och jag var typ 17 år.

22# vem lemnar en bio oavsätt hur dålig filmen är? Har man tagit sig dit och betalat kan man väl iallfall se hela filmen? ;)
#23 - Ibland är det bättre att helt enkelt erkänna sitt misstag och begränsa sin förlust.
Jag tycker nästan alltid att filmer är i alla fall sevärda. Speciellt om man ser dem på Bio, men det finns undantag. Jag tror jag har lämnat pågående föreställning två gånger i mitt liv. Känns lite som om man på restaurang beställer in någonting JÄTTEÄCKLIGT. Man äter inte upp det bara för att man betalat för smörjan!
Ja, jätteäckligt var väl en bra beskrivning på mitt motiv (nu vet ni nog i vilken scen jag gick….).
Men jag har sett hela senare vid ett par tillfällen. Det är ju en fantastisk film - vilket är anledningen att det platsar i denna sträng. ;-)
Jag tycker att Bluesbrothers är megausel och Dansar med vargar är ännu sämre.
Så, nu har jag sagt det! ;-)
Tom

#26 Ja Dansar med vargar har jag aldrig förstått mig på. Ska det vara romantiskt med den ensamma soldaten och indiankvinnan? Eller vad är det som gör att så många älskar den filmen?!
Oskar

Hundra år sen jag såg den, men jag tyckte faktiskt att Dansar med vargar var riktigt, riktigt bra:) Fast nu minns jag den knappt ändå. Dock en av min sambos favoritfilmer…
Apropå att Gladiator visas i femman till helgen så kom jag ju på att det tyckte jag var en riktigt dålig film, ok snyggt foto emellanåt, men trist, högtravande och för mycket specialeffekter av tveksam kvalité…

#22 jo, du har rätt förstås. men jag har lyckan att vara kompis med en bio-maskinist och ser massa filmer gratis :) så jag har gått ut från fler filmer än den.

#28 Appråpå Costner.. Waterworld var i Hollywood och såg showen på Universial Studios innan jag såg filen, den var dålig. Men så vart jag lit nyfiken på hur filmen var, den lyckades vara ännusämre.
Att han sedan följde upp den med den där Postfilmen (kommer inte håg vad den hette), men det var exakt samma tema och exakt lika dålig. Kevin borde få en elloge för att han lyckades med 2 gigantfloppar!
---

#30 absolut, Waterworld var usel och likaså The Postman. Att det dessutom var en sorglig historia med en häst bakom kameran s a s i den sustnämnda gör inte att jag gillar den bättre heller…
Staffan, glöm aldrig Åke och hans värld……