Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 656 ggr
Stefan
0

United 93

Jag såg igår filmen United 93 som handlar om det fjärde kapade planet 11:e september 2001. Det är inte så vanligt att jag blir berörd av en film, men när jag såg denna så satt jag konstant med en klump i halsen. Trots att man vet vad som kommer att hända så är det minst lika spännande som vilket avsnitt som helst av 24 eller Prison Break. Rekommenderar er att se denna filmen, en av årets bästa filmer så här långt.

Cattis
0

Jag har sett den, köpte den samma dag den släpptes. Den var fruktansvärd! I den bemärkelsen att den gav ett sådant enormt obehag. Stackars människor! Håller med om klumpen i halsen, den satt f.ö. kvar länge efter att filmen var slut.

Såg också dokumentären om tvillingtornen på Discovery (gick i repris i går kväll) - den var inte lika berörande, men minst lika skrämmande.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Stefan
0

Ska nämna också att det finns en annan film vid namn Flight 93. Det är inte samma film. United 93 är en större produktion medan Flight 93 är en TV-film. De smarta marknadsförarna har varit lite fula och har släppt Flight 93 på DVD (bland annat här i Sverige) och marknadsförst den rätt hårt och hoppas väl att många ska köpa den istället. Jag har inte sett Flight 93 så jag menar inte att den är sämre, bara att man ska vara medveten om vilken film man faktiskt ser.

Cattis
0

Aha :-) Då har jag sett "fel" film isf. Det är nog Flight 93 jag har köpt. Där ser man, då måste jag se United 93 också isf. Tur du sa det. Är United 93 släppt på DVD här då?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Stefan
0

#3 Näe den går på bio just nu. Den finns i och för sig släppt på region 1. Jag ska ta och se Flight 93 också när jag hinner :)

Kaj
0

Jag såg den för ett par veckor sedan och tyckte att den var rätt bra faktiskt. En kul grej var att när man får se personerna i kontrolltornet så var det den riktiga personen som beslöt att ställa samtliga plan i USA på marken. Det var alltså ingen skådespelare. Inför filmen tog man in den person som var ansvarig denna dag som rådgivare för att få en så bra handling som möjligt. Efter ett tag insåg man att han själv skulle kunna spela rollen bäst.
Detta var även hans första dag på jobbet.

Jag har även sett filmen World Trade Center med Nicolas Cage. Den höll inte sama klass. De första 30 minuterna var det lite spännande men sedan handlade det mest om när de låg fast under rasmassorna och allt förlorade tempo.

johan
0

Jag hyrde Flight 93. Misstänkte att det inte var samma film som United 93, men tyckte ändå att den var ganska bra.

Behöver nog se United 93 också.

Mvh // Johan

TacoBelle
0

Jag har sett United 93 och blev besviken. Visst handlingen är hemsk men filmen är urdålig, rörig och tråkig. Jag tyckte den handlade mest om att regeringen inte kunde fixa försvar och hjälp i tid.

Oskar
0

Ha…jag beställde fel film i dubbel bemärkelse. Beställde Flight 93 i tron att det var United 93. Och dessutom råkade jag beställa den tyska versionen. Härligt. :)

Oskar