Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 2163 ggr
Staffan
0

Sämst översätta filmtitel?

Tänk att så många översättare har svårt för att hålla fingrarna i styr när dom ska översätta filmtitlar till svenska. Här är några av de sämsta översättningarna jag kommer på just nu…

Reservoir Dogs: De hänsynslösa
"10": Blåst på konfekten"
A Shock to the System: Dödlig karriär
Grosse Pointe Blank: Även en lönnmördare behöver en träff ibland
Gator: Dåliga odds, McKlusky
It could happen to you: Polis ger servitris 1 miljon i dricks

:))

Vilka titlar är de sämst översatta ni kommer på?

Mvh // Staffan

Stefan
0

Jo det finns ju gott om dåliga översättningar, men jag blev lite nyfiken på Reservoir Dogs som du tog upp. Vad hade varit en bättre översättning enligt dig? :)

manpeace
0

Hehehe

Saber
0

Employee of the month : Bad things

Enligt mig den sämsta "översätta" titeln någonsin. Då den är översatt från engliska till svenska(engelska!)

Filmen för övrit är väldigt bra.

Staffan
0

Stefan - Jag återkommer med ett bättre förslag… :)

saber - Skojar du? Har de bara gett den ett annat engelskt namn?

// staffan

poike
0

Sämst översatta filmtitel genom tiderna kommer nedan. Filmen är väldigt bra och hade fått mycket uppmärksamhet i många länder, men tack vare översättning på titeln så var det knappt någon som såg den i Sverige.

Swingers: Var är brudarna?

Pia
0

The Sweetest thing - Snygg, sexig och singel

För övrigt en riktigt usel film…

johan
0

Whole Nine Yards - Oss torpeder emellan…

Mvh // Johan

Staffan
0

En annan dålig översättning jag såg var visserligen inte själva titeln utan "bara" i dialogen. Å andra sidan var översättningen desto sämre…

"Let's get the hell out of here!" var översatt med
"Kom så drar vi åt helvete!"… :))

// staffan

Erik
0

I linje med #3 finns ju också "Miss Congeniality" som på svenska fick bli "Miss Secret Agent". Om jag minns rätt. Kan dock inte komma på så många titlar i klass med #0 och #5. =P

rumpino
0

"K-9" - blev "en snut på hugget", lika dålig översättning som film  =)

Pia
0

I en Whoopi Goldberg film jag ej minns namnet på fanns två underbara översättningar;

Chinese take-away = kinesisk ta-bort…

apropå att hon slängts i vattnet av filmens skurkar, kommenterades det hela av polisen:

"I thought you were giving a blow-job to the fish" = jag trodde du låg i vattnet och blåste på fiskarna….

charlie
0

#11 Visst är det trevligt när översättaren sitter och slår i en uppslagsbok kanske har gått engelska i grundskolan men inte lärt sig något om amerikansk slang.

En sak som jag inte gillar med översättningar av namn är serie namn på filmer som egentligen inte är serier. "Det våras för", "Tjejen som" varför???

Sedan så andra översättningar där man missar "snärten" i namnet, "Stjärnornas Krig", titeln tappar helt tempo om man jämnför med "Star Wars".

Tur att engelskakunskaperna idag är mycket bättre än på 70-80 talet.

---

Saber
0

#4 nej jag skojar inte. Filmen kom inte heller typ för 10-20 år sedan utan är från 2004. Dom tror kanske vi inte skulle fattat orginaltiteln.

Sen är igentligen En förtrollande romans en dålig översättning av bewitch. Tycker iallfall jag då det bygger på serien bewitch och antar att serien inte hette en förtrollande romans på svenska.

Erik
0

Kinesisk ta-bort?! Haha. Så dåligt. Ibland undrar man ju…