Arn - tempelriddaren
Jag vet att det finns så många som inte tyckte den var så bra, men hur många är det som tycker om den? Jag ÄLSKAR den!!!!!! Jag har gått på den två grr på bio nu!!! så bra!
Jag vill se den (!!) Men jag väntar nog tills DVD kommer eller nått. ^^
Hanna

Har inte sett den men ska snart låna filmen av mammas bästa vän. Hennes dotter spelar Arns dotter så dom fick dvd:n på premiären. : )
Jag tänkte gå på bio och se den inom kort.
Har sett den och blev förvånad över hur pass bra gjord den är för att vara svensk. =P
Ja funderar på att gå och se den men vet inte än…
Jag tycker att det var det sämsta jag sett på många år. Verkligen en så genomusel film att jag saknar ord. Uselt manus, usel casting, uselt foto, riktigt jätteusla ljudeffekter och bakgrundsmusik (änglakörer! Hela tiden! Gaaaah!) och riktigt tokdåligt skådespelande. Enda någotsånär godkända insatsen var av Stellan Skarsgård. Och möjligen, om man är snäll, de utländska skådisarna. (Där castingen verkligen var under all kritik, med "bröder" som uppenbarligen inte hade samma etniska bakgrund osv.)
Helt osannolikt att den här filmen kostade så mycket som den gjorde. Vad, liksom?
*ryyyyys*
Haha det var det värsta! =D Jag tycker inte heller att filmen var bra men jag tyckte att den var bra gjord för att vara svensk (jag pratar då inte om handling/skådespeleri utan allt det andra) Men det var mycket som var lite ologiskt i den tycker jag. Som till exempel den där hästen; hur gammal var den egentligen?? Var den inte åtminstonde i pensionsålder där i slutet? =D

Även jag hör till de som inte uppskattade filmen ( för att vara diplomatisk) Den hade då och då riktigt fint foto men i övrigt satt jag mest och skruvade på mig i obehag.
Jag vill inte trascha filmen, för det känns lite onödigt, men jag kan inte låta bli att summera filmen på följande sätt: "Kliché-orgie".
Så, nu har jag kastat tillräckligt med tomater.
Jag tror att de som får mest behållning utav filmen är nog ändå de som läst böckerna och som älskar hela Arn-grejen.
Och jag tycker att det är bra att det faktiskt finns folk som uppskattar filmen, för den är ju faktiskt gjord i syfte att underhålla och beröra.

Nja jag upskattade den inte. Arn häst byttes ut av vad jag har hört och sett 3 ggr. Varav en var svart, en svart med ett vitt tecken i pannan(HUGE MISSTAKE) och en brun-svart. Sedan staketet som byggdes när Arn flyttades till klostret, det var lika nytt när han återvände. Och ja appropå hästen =D. Den lär ju ha varit ett par år på nacken och man tycker att man borde ha sett åtminstonde några tecken på ålderdom. Hmm. det var mer men kommer inte på det nu. HÄst människa som jag är måste jag också verkligen få kommentera sättet de drog sina hästar i munnen när de tog i tyglarna. Visst att de inte hade lika goda kunskaper då, men måste de göra så nu. Det gjorde så ont i mig att se hur de hanterade bettet. Usch usch =(

Emmelie, i alla filmer där hästar är med i krig o dyl ser man att folk drar dom i munnen. Kan nog ärligt talat säga att jag inte sett en enda film där det inte förekommer. - Tyvärr.
#9 jag håller med om bytet med hästarna kanske var lite konstigt, men det var ju så att de hade en i marocko, en i skottland och en i sverige. och om du nu är så mån om hästar som du verkar så måste du väl hålla med om att det är skonsammare för hästarna att stanna i landet och inte åka hur långt som helst runt på ett flygplan. och om vi tänker "film" logiskt så kan man ju säga att han fick hästen när han var 15 och då var hästen kanske 8. sen när han är vuxen är han kanske ca 20 å då är hästen runt 13, så det med ålder måste ju inte vara så jättekonstigt (logiskt sätt ur min synvinkel) fast jag håller med om att den kunde ha åldrats på nån vänster (int för att ja bryr mig, älskar filmen!)
Men vadå, var Arn inte borta i 20 år? Han skulle juh vara det. Sen så såg han dåh inte ut att vara så gammal som 15 när han fick hästen, men jag kanske har fel. =P Jag är väl lite trög..
jag kommer inte ihåg hur det var, men med tanke på att det är skådespelare som är runt 25 och äldre som spelar 16åringar i vissa serier och filmer på tv så är det ju fullt möjligt att det är något liknande i den här filmen.

Ganska tråkig, och alldeles för lång. För tvärt slut, gillar inte de svenska skådespelarna (med undantag för Gustav Skarsgård, om jag tänker på rätt person). Trots det gick timmarna någorlunda fort. Men jag skulle nog inte se den igen.

Jag tycker att den var ganska bra. Gillade dock inte slutet särskilt mycket men ^^, Annars var den bra :)
#2 arns dotter? har jag missat ngt nu, har sett filmen o jag har inte hört ngt om att arn skulle ha en dotter?

#16 Nä, men det är i tvåans film det. :)
Så, nu har jag varit på bio och sett Arn. Och jag tyckte den var klart sevärd. Sen beror det ju på vilka filmer man jämför med!? Det enda jag inte gillade var berättar-rösten i början.

#18 håller med om berättarrösten, förstår inte alls vad den har där att göra

Såg den först nu…och den var klart över förväntan! Ser fram emot del 2.
Oskar

Näe, småtrist och småseg. Vackert foto, darriga skådespelarinsatser och ett rejält rumphugget manus; i alla fall jämfört med böckerna. De enda skådespelare som kommer ur detta med hedern i behåll är Bibi Andersson och Sven-Bertil Taube i de diaboliska rollerna som sverkerfiender till Arns folkungaätt.
Joakim Nätterqvist gör en Arn som obenhörligen bara stirrar lite storögt sorgset rakt ut hela tiden och den ack så vackra Sofia Helin i rollen som Arns älskade låter inte autentisk en enda gång under hela filmen… Morgan Alling som Arns bror är för övrigt hemsk, varenda gång han öppnar munnen vill jag hålla för öronen och bara skrika rakt ut - varför??
Dialogen är dock inte det sämsta man kan höra i filmen; musiken är för övrigt värd ett rejält minus helt av sig självt - bombastisk musik fungerar för all del oftast riktigt bra i äventyrsfilmer - MEN INTE HEEELA TIDEN!!! Och berättarrösten borde de ha dumpat omedelbart, fruktansvärt illa. Låter som en lågbudgetsdokumentär på TV4.
Näe, en svag tvåa blir det till slut, med nöd och näppe godkänt alltså. Jättetrist, hade hoppats på så mycket mer.
//Zac

Och hur många Skarsgård finns det i filmen egentligen? :)
Det som gjorde mig positivt överaskar var att det inte var så stort fokus på stridsscenerna, utan de hade verkligen försökt att fokusera på att berätta en historia och att lära ut historien (sann eller inte…).
Oskar

#22 Jo, lite mer Skarsgårdar är väl det jag mest ser fram emot i uppföljaren/fortsättningen… ;o)
//Zac

Såg den igår, den var bättre än vad jag hade väntat mig. Måste dock erkänna att jag tyckte att den var lite långtråkig, som böckerna.. Nu blir jag kanske halshuggen :)
Jag tyckte den var jättebra när jag såg den på bio! =)
Några som är positiva till den finns det iaf, fast det visste jag väl redan! Ska se den i kväll nu, har väntat på ett bra tillfälle sedan jag köpte den, och ikväll smäller det. Äntligen får jag se den igen! Och sen är det bara två månader kvar till premiären av 2an!
Jag ääääääääääääälskar både ettan och tvåan! :o) Fast jag är ett Arn fan, även när det gäller böckerna, så det är kanske inte så konstigt!

Är det bara två filmer? Baseras dem på alla böcker eller bara ett par av dem?