Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 2421 ggr
Susanne
0

Pans Labyrint.

Jag är inte en recensent och kommer aldrig att bli, ha överseende. Vill ju inte berätta godbitarna.

Från 15 år, italiensk film ( det är som 3 filmer i en).
På SFbio står att läsa (det ger inte historien sin sanna rätt, den är riktigt bra):
Efter  krigsslutet posteras den Francolojale Kapten Vidal i en avlägsen trakt för att ta itu med rebellerna. Med honom följer hans nya fru och hennes dotter Ofelia. I skuggorna av den grymma verkligheten skymtar Ofelia något uråldrigt och magiskt. I en övervuxen labyrint i närheten möter hon den mäktige Pan, som ger henne tre farliga uppdrag. Ett skrämmande och häpnadsväckande äventyr tar sin början.

Inga barn "till middag" så Peter och jag slängde i denna rulle och åt framför tv´n.
Förutsägbar??? Inte på en enda fläck! Bered dig på att bli fängslad!

En underbar historia där man friskt blandar mellan saga och verklighet på ett "trovärdigt" sätt.
Ofelia utför sina uppdrag på det bästa sätt hon kan vilket medför att man ibland blir något oroad över hennes beteende. Slutet var så långt ifrån det vi förväntade oss att det blev otäckt/berusande.

Negativt kan sägas att de brutala scener som förekommer 3-5 ggr är verklighetstrogna och rent ut sagt just brutala. De är korta ca. 10-20 sek långa men både Peter och jag reagerade då de är mycket verklighetstrogna och inte döljer vad som sker. Därav åldersgränsen på 15 år…?

Förvänta dig inget och ha alla dörrar öppna. Den är sevärd.

Jag ger den 10 av 10 möjliga poäng!
För sin oförutsägbarhet, för skådespeleri, för saga och verklighet och framför allt de skickliga verklighetstrogna FX.

I NEED MORE!

Susanne Glad (lyrisk men kan inte sätta ord på det)

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

johan
0

Å vad jag vill se den!

Mvh // Johan

zzaga
0

Den är väl Spansk? Filmad utanför Madrid?

Pia
0

Låter jättespännande!

Bima
0

Har sett den - den var verkligen otroligt bra. Åkte in på favoritlistan direkt. Se den om ni inte gjort det än! :)

uweboll
0

Förra årets bästa film, utan tvekan, helt fantastisk från den första bildrutan. Om man nödvändigt måste placera in den i ett genrefack så skulle jag säga drama med övernaturliga/fantasy-inslag.

WiktZac
0

Sanslöst bra, kanske 2007 års bästa film redan nu?

Men ingenting för barnen - absolut inte! Se den och ni lär förstå.

//Zac

Vassna
0

Jag hyrde filmen och trodde i min enfald att det var en barnfilm. Tittade omkring 15 minuter men när kaptenen högg kniven i ansiktet på en man flera gånger för att han trodde att han var en motståndsman, skjuter hans far och efter det skjuter han mannen som han hade knivhuggit, då fick jag nog. Har väldigt svårt att titta på sådant, jag har svårt att se någon spänning i det, jag mår enbart illa av det. Finns det någon mer som tycker likadant eller är jag bara gammalmodig av mig?

Susanne
0

Det du såg är det brutala jag berättade om.
Hoppas innerligt att du såg fortsättningen för filmen "börjar inte" förän efter dessa brutala händelser.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

[tiiia]
0

Den är jätte bra :)

Smex
0

Ja jag blev också chockad över filmen. Tyckte också om den. Den blev också en favvo film. =)

Highlandertess
0

Jag tyckte filmen var väldigt intressant! Bland det mer intressanta jag sett av nya filmer på åratal. Man får fantisera en hel del själv och som andra skriver så var det brutala väldigt verkligt. Att saker är realistiska gillar jag. Att en sådan orealistisk film har sådana realistiska scener tillför något extra anser jag.

diana_
0

Den är kanon bra!

Whispree
0

Den är väl ändå spansk? I vilket fall så pratar de ju i alla fall spanska .. Men den kan ju vara gjord i Italien. Vi håller nämligen på att kolla på den på våra spanskalektioner, har dock bara kollat en lektion ännu ..

EmmaG
0

Ja den är spansk & ej italiensk.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ilokay
0

den är verkligen bra=)

Karmatarerskanise
0

Jepp, spansk film är det.

Jag är väl en av de få som inte riktigt gillade filmen.

IdaS-A
0

#16 Tyckte inte heller om den. Inte alls faktiskt

Maria
0

Jag såg filmen igårkväll och blev mycket omskakad, både av det realistiska våldet, som ändå fanns ett belägg för, och för magin.

Det var en film om två paralella världar. Ophelias och verkligheten.

Jag kommer inte att glömma den i första taget.

/Maria

Liss
0

Ja tyckte den var otroligt realistisk i allting i den "verkliga" världen .. fastna direkt. Den var bra!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Whispree
0

Jag tycker att den var bra! Alla mina klasskamrater tyckte att den var alldeles för äcklig, med alltför många brutala händelser. Men jag gillar att den visade två världar på det viset ..

WiktZac
0

Ju brutalare verkligheten är desto mer utvecklas hennes inre värld. Fantastisk även både tredje och fjärde gången man ser den! Nu i efterhand kan jag nog utan knussel utnämna den till - i mitt tycke - 2007 års bästa film.

//Zac

Karmatarerskanise
0

För mig hamnar den långt ner på listan för bra filmer, eller nej, den hamnar inte på den alls.

WiktZac
0

Smaken är som baken, och så länge som vi lever i ett fritt, demokratiskt land så har alla medborgare rätt att tycka vad de vill. Till skillnad från de i filmen då… ;o)

Filmen i sig är speciell och jag förstår att det finns de som inte tar till sig den alls. Däremot har alla jag känner och rekommenderat filmen till fullständigt kapitulerat och de har nog alla den över listan på favoritfilmer. Men visst - jag umgås nog mest iofs med likasinnade tror jag! ;o)

Jag känner på lite avstånd människor som faktiskt levt i skuggan av Francos fascistiska skräckvälde och det ger onekligen mer för mig när jag ser filmen. Av det lilla jag hört är knappast filmen överdriven s a s…

//Zac

Highlandertess
0

#23 - Det är så hemskt med sådant. Att veta att det händer sådana brutala saker på riktigt. För mig är film alltid film och jag är inte känslig för våld etc. Jag är däremot väldigt känslig för de vanliga nyhetssändningarna på tv. Visar de lidande, krig, skräck och våld så är ju det på riktigt. Film som visar sådant som hänt på riktigt är iofs gripande och hemska de också eftersom man vet att riktiga människor har gått genom liknande saker.

nucka
0

Jag får nog hålla med #16,  den hamnar inte på listan över sevärda filmer.

tantsotis
0

Mycket  bra film! Hade väntat mig nåt halmenlöst i stil med korsning mellan Hannibal och Eragorn, och så kom detta mästerverk! <Hlet klart den bästa jag sett 2007.

Kan någon tipsa om nåt liknande vore jag tacksam!

Sovgott
0

Bland det bästa jag sett 2007. Verklighet och saga ihopblandat. Kan det bli bättre?

Sehvrin
0

Har nu äntligen sett denna film och den berörde. Jag är glad att jag såg den tillsammans med en kompis, för sådana grymma filmer vill jag gärna prata om efteråt för att lämna det bakom mig.

Den var verkligen mästerligt gjord och det kändes nästan alltid som en naturlig övergång mellan den verkliga världen och den magiska världen.

Det underligaste (som i att det borde inte varit så  ens i filmen) i filmen tycker jag nog är att Ofelia öppnar boken  hon får i mitten, brukar man inte öppna en bok så att man börjar med första sidan? Men det är ju ingen direkt stor grej. 

Den var bra och får 8 av 10 från mig, för det är något som saknas för att nå fram till en fullpoängare, kanske har det något att göra med att jag inte är van vid spanska.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus