Storebror ser dig!
Många filmer har lite David & Goliat-tema i modern tappning med individen mot Storebror. Ofta brukar jag gilla dessa med lite hatkärlek eftersom de ofta är väldigt techiga, men ack så fjantigt överdrivna.
Några favoriter på temat är:
* Matrix 1
* Enemy of the State
* The Bourne Identity / Supremacy
* Operation Takedown
Vilka är era favorit på temat?
Mvh // Johan
The Bourne Identity (som gick på TV i fredags) är nog min favorit. Jag har sett den många gånger.
Vänliga hälsningar
Niklas

Ja, Insider är en riktigt bra film!
En annan film som jag tycker grymt mycket om och som passar bra in i den här tråden är Spy Game.
Handlingen i korthet:
CIA-agenten Nathan Muir (Robert Redford) får sista dagen innan sin pension vetskap om att en av hans gamla elever, Tom Bishop (Brad Pitt), har gripits i Kina och ska avrättas inom 24 timmar. Nathan bestämmer sig för att försöka få till en frigivning av honom men det visar sig vara svårt då ledningen för CIA har en annan agenda.
Filmen byggs upp genom tillbakablickar från den tid då Nathan lärde känna och tränade upp Bishop varvat med det som utspelar sig (mestadels på CIA) i nutid. Huvudrollerna innehas av Brad Pitt och Robert Redford och båda är riktigt bra. Normalt är jag inte något större fan av Robert Redford men i den här filmen/rollen är han riktigt bra.
Det är en intelligent film som man får mer ut av när man inte är trött. Jag skulle gissa att ni som tycker att Insider är bra även uppskattar den här.
// staffan