Parfymen
Jag surfade runt på IMDB idag och blev väldigt väldigt glad när jag såg att en av mina favoritregisörer håller på att filma en av mina favoritböcker. Tom Tykwer som gjort Heaven, Prinsessan + Krigaren och Spring Lola Spring håller just nu på att filma Patrick Süskinds Parfymen.
Mvh // Johan
Ah spännande. Jag har bara sett Spring Lola Spring, men varit sugen på att se hans övriga också. Den här låter ju..ja..annorlunda i alla fall :)
Upptäckte precis att Tom Tykwer är en av 20 (!) regissören till filmen Paris, je t'aime. Övriga regissörer är bland annat Coen-bröderna, Gérard Depardieu och Gus Van Sant. Annorlunda och spännande projekt.
Av de filmer jag sett av honom tycker jag Spring Lola Spring har varit den sämsta. Heaven är det klart bäst, men även prinsessan + krigaren är väldigt fin.
Vad är Paris, je t'aime för något?
Mvh // Johan
#3 Ja du..blev inte helt klok på det när jag läste på imdb. Ska tydligen handla om kärlek och kärlekens huvudstad Paris..typ :)
Varje regissör ska tydligen göra 5 minuter var och det ska sedan bli en sammanhängande film.

Åh så spännande, att det blir film av en av mina absoluta favoritböcker!!!! Men den eviga frågan, kan en film göra den boken rättvisa…
#5: Bra fråga. Men det tror jag. Men rätt berättarröst kommer det bli bra.
Mvh // Johan

Ja, den boken är en klassiker. Synd att Ernst-Hugo Järegård inte är kvar i livet, annars hade han varit perfekt som berättarröst. Om han pratat bra engelska det vill säga… :)
// staffan

Hm, jag har mina dubier… Men kul att få höra om andra som tycker om boken:) Jag har gm åren tipsat vilt om den, men hittills faktiskt inte träffat på ngn som läst den märkligt nog.
Såg att huvudrollsinnehavaren hade som specialintresse kattavel. Tycker jag var lite specialtrevligt:-)
Nu var det väldigt länge sen jag läste boken (dax att göra det igen kanske?)Men var inte parfymören en missbildad dvärg?? Eller så blandar jag bara ihop den med kanske "Den vidunderliga kärlekens historia", en annan fantastisk bok med otrolig intrig och underbart språk! Hm, nu blev det visst lite mer åt litteratur-hållet, kanske en litteratur-sajt vore ngt…
#8: Nej, Grenoille var nog rätt normal, men han hade en udda grej.. Han hade ingen kropplukt och detta gjorde att alla blev rädd för honom.
Mvh // Johan
#9: Kan en person som heter groda (grenouille) vara normal? ;-)