DVD-tips!
Tipsade om Seinfeld härförleden. Tänkte att vi kanske kunde göra denna tråd till en allmän tips-tråd för DVD-filmer? Filmen kan vi kanske och vi är nog mest intresserade av hur DVD:n är utformad med extramaterial.
Mitt tips: Taxi Driver! I särklass den mest imponerande DVD:n jag har sett hittills. 1 h 10 minextramaterial i form av att Martin Scorsese, Robert de Niro, Jody Foster, Harvey Keitel etc kommenterar filmen. Mycket detaljerad inblick i de blodigare sekvenserna (FX) och om detta inte vore nog så finns det detaljerade ljudkompletteringar till stillbilder. Plus ytterligare prylar som CV, TV-spots etc. Har man sett denna DVD kan du nog Taxi Driver till 99.9 %.
C
Det är en rätt ny utgåva av Taxi Driver om jag inte minns helt fel?
Tv-serier tycker jag är helt suveränt på DVD. En riktig favorit är Shogun, samuraj-serien med Richard Chamberlain. Rekommenderas för er som missat!

#0 (cartman)
Jag brukar faktiskt ganska sällan fördjupa mig i extramaterialet kring de filmer jag tycker varit bra. Av någon anledning känns det som att jag då analyserar sönder filmerna något, ungefär som när man tar av tomten skägget…
#1 (Stefan)
Lustigt, Shogun-tipset har jag fått även fått ett annat håll. Nu måste man väl försöka ta och se den serien… :)
// staffan

#1 Stefan, jo, har snart betat av 4 säsonger av Seinfeld och ser fram emot Frasier. Men av något skäl känner jag att jag kommer att bli missnöjd med första säsongen. Och eftersom jag redan nu vet att jag förmodligen kommer att bli missnöjd så blir jag överraskad om något avsnitt är exceptionellt bra. Men eftersom jag redan har förutsett denna överraskning så kvarstår nog den generella missnöjdheten. Av något skäl är jag mer tempererad för säsong 2. Troligtvis p g a jag är så pass missnöjd inför säsong 1. Inför säsong 3 har jag en ganska laid back attityd….C.
#2 Staffan, magin försvinner…trodde jag också att den skulle göra. Men för mig ställer svaren frågor inför andra filmer vilket accentuerar "magin" inför dessa. I princip så, ju mer du vet desto mer har du möjlighet att fråga om och desto mer magi finns där att hämta. Känner att jag upprepar mig. C

Fick hem Frasier. DVD:n innehåller 6 avsnitt per DVD. Inget utrymme för extramaterial.
Dåligt kan man tycka. Jämfört med Seinfeld. Å andra sidan gillar jag också att bara kolla igenom avsnitten. Med en Titel som innehåller en stillbild med länkar.
Tyckte upplevelsen var kanon ändå. Extramaterial kan man ju få tag på andra vägar. Gissar att Frasier har någon sådan aktuell eller på lur.
Även om jag är supernöjd med att bara se avsnitten så tycker jag nog att Seinfelds format är bättre. Fimpa ett avsnitt per DVD till förmån för extramaterial. Behövs inte mkt, räcker att ngn säger något. C

1 Shogun kanon (halshuggningarna i introt var svårt för en 13-åring). Kommer du ihåg "Kampen om Colorado" med Clay Basket etc. McKeeg tror jag? Sålde päls i en kanot.
Nu när vi ändå är inne på blast from the past, jag saknar verkligen Tsarens Kurir och speciellt temat till denna serie. Nadjas Theme tror jag den heter men omöjlig att spåra vad det verkar. C

Jag har lyckats få tag på Shogun-serien men har inte ännu hunnit börja titta på den. Det känns lite som med Nyckeln till Frihet - man måste ha tid när man ser den… :)
// staffan