Film iFokus

Film

Etikettreality-tv
Läst 236 ggr
Sehvrin
0

Bästa kortfilmen?

Vilken är er favoritkortfilm?

Mina två favoriter är nog okända för de flesta, då de gjordes för en  årlig kortfilmstävling på Linköpings Universitet, tävlingen kallas Snuttefilmen.

Den första är Fotogen, som vann pris för "bästa film" och "bästa foto" 2006. Den är en skräckfilm, och det är imponerande hur otäck en film på 5 min 15 sek kan bli. Det handlar om en tjej som upptäcker att hon inte finns med på de kort hon borde finnas med på, men istället syns det nåt på de fotona hon själv har tagit….
Den är helt klart sevärd, om ni någonsin skulle råka snubbla över den

Den andra filmen visades under Snuttefilmen 2004, och även den vann priset "bästa film". Filmen heter "Sand Witch Project" och handlar om hur mögel tar över en macka. Detta kan ju låta väldigt tråkigt, men de animerade det med lego och lera och resultatet är en snygg och rolig krigsfilm utan lyckligt slut =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

johan
0

Min absoluta kortfilm är Lukas Moodysons examensfilm från DI. Den heter En uppgörelse i undre världen och har Stefan Sauk i huvudrollen.

Sauk spelar en typ av maffiaboss som ska försöka vinna sonens respekt. Dom sitter på Sauks kinakrog. Krogen är givetvis bara en front och bakom fasaden så säljs det knark och drivs en liten bordell.

Helt underbar! Helt absurd.

Mvh // Johan

AndersE
0

För många år sedan visades en underbar amerikansk kortfilm på TV. Två segelflygplan…

Sedan tycker jag att Papphammarfilmerna är något av det roligaste som gjorts. Minns ni första gången de visades - 1981? Helt oannonserat, efter sista programmet - först "myrornas krig" några sekunder, sedan en Papphammar. Kult!

Citron
0

Pixar gör många bra kortfilmer. Min favorit är nog den oscar-nominerade kort-filmen Hopp, eller Boundin som orginal-titeln lyder. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Sehvrin
0

Jag har hittat "The Sand Witch Project" på youtube  Skrattande

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Alex
0

#4 Haha den var ju svinbra! ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

diii
0

Jag tkr om dem där pixa filmer i början av en kryps liv om gammla gubbe som spela schack *stavning* med sig själv Skrattande

LaLina
0

Ica-reklamerna och dem gamla iprenreklamerna är gamla favoriter ^^, man nästan längtar till det kommer nya avsnitt, som en serie ju :P Men menn*

/LaLina^^

EmmaG
0

Vincent av Tim Burton

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

tantan
0

åh. Vincent! underbar ju! den hade jag glömt bort. måste kollas på bums!

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

WiktZac
0

Allt med Wallace & Gromit. Eller från Aardman productions förresten!

Sök på youtube efter 'purple and brown' - underbart!

//Zac