Filmcirkel
Är det någon mer än jag som skulle tycka det vore roligt med en lite filmcirkel? Alltså, vi bestämmer en film som vi ska se för att sedan en bestämd dag ha en diskussion om filmen.
Det skulle kunna vara gamla, nya, bra, dåliga, roliga, sorgliga, udda eller mainstream.
Mvh // Johan
Mvh // Johan

Bra idé! Om "omständigheterna tillåter" så är jag gärna med.
Det tycker jag låter som en mycket bra idé! Gäller väl bara att var och en kan få tag i filmen så man kan se det vid samma tidpunkt, eller hur hade du tänkt dig upplägget?
Man behöver nog inte se den i "realtid", men gärna om vi t ex att tills på dagen X kl Y så ska vi ha sett filmen Z. Vid kl Y startar vi en tråd där vi har några frågor som vi kan prata kring.
Mvh // Johan
Då kanske vi kan starta iFokus första evighetstråd genom att se Mullholland Drive
:)
Det kan vara en bra film.. Mycket konstiga symboler…
Mvh // Johan

I am in - jag har dessutom inte sett den ännu…
Eller så börjar vi med något enklare?
// staffan
Så vad tycker ni att vi ska ta för film? Gärna något som är lätt att få tag på i videobutiken eller på nätet.
Tycker ni att man ska ha några stolpar eller stödpunkter i förväg som man kan fundera på under tiden man tittar, typ story, skådespelarinsatser, foto, musik, inledning, mitt och slutkläm?
Mvh // Johan
Vore ju rätt bra om vi kunde ha ett antal områden/frågeställningar som man kan utgå ifrån vid diskussionerna. Då blir det ungefär samma upplägg för varje film vi ser vilket kan göra det extra givande när man går tillbaka i tiden och läser.

Mmmm. Sånt här gillar jag. tema och symboler i Mulholland Drive? Eller ska vi leta arketyper?
Jag vill också vara med!!!!
Jag tycker faktiskt det är en bra idé att vi kör Mulholland Drive..nu när den ändå har kommit upp som förslag. Den är ju faktiskt rätt udda, en del kommer säkert inte tycka om den alls och en del kommer älska den..men desto roligare kan det bli att diskutera :)
Vi bestämmer det! Ska jag starta en ny tråd? Vilken dag föredrar ni att diskutera filmen? Är söndagar bra?
Mvh // Johan

Ny tråd ja. Söndagar är väl bra - då bör man hitta en tid att se den innan.

skoj idé!
Lyckades tajma perfekt så jag fick hem Mulholland Drive från Brafilm idag…viker nog lördagskvällen till att se den :)

Jag är gärna med, fast Mulholland Drive är inte en film jag gillar eller känner för att ta mig tid att diskutera då:-) Men jag är gärna med på ngn annan diskussion framöver!
#15: Pia, föreslå gärna en annan film som du tycker är värd att diskutera! Kanske rent utav starta en ny tråd för det…
Mvh // Johan

Utmärkt förslag! Jag är med om allt tillåter det. ;)

Då skall jag tänka till! Återkommer med förslag när jag hunnit bry hjärnan:)

Mitt förslag på nya veckans Film är någon av Hayao Miyazaki's filmer. Det behöver inte vara spirited away, men då den finns att hyra i svenska video butiker är det kanske ett bra val. Recomendation är att vi ser den Japanska versionen (japanskt tal med svensk text).