Dreamcatcher
Filmen "Dreamcatcher" bygger på en roman av Stephen King med samma namn och är en dubbelbottnad rysare med övernaturliga inslag. Filmen handlar om fyra vänner som blir isolerade i en stuga mitt i en snöstorm. Som så ofta med Kings böcker utspelas filmen delvis i vännernas barndom delvis i "nutid". Inget för den kräsmagade, men en riktigt juste rysare tycker jag:)
Jag tycker om det mesta Stephen King skrivit och förvånansvärt ofta har det blivit riktigt bra filmatiseringar av hans romaner och noveller, det här är en av dem. Med bl a Thomas Jane, Morgan Freeman och Jason Lee.
Någon mer som sett den, vad tyckte ni?
Åh fasiken. Den filmen köpte jag för 20 spänn på någon rea, men har aldrig sett den för den verkade så kass när jag väl kom hem.. :)
Kanske är dags att se den då…
Mvh // Johan

Jo jag tycker den är bra, länge sen jag såg den, men den gick häromdagen på trean och det lilla jag kikade på tyckte jag om. Fast man skall ju gilla lite skräckisar förstås, för att ha full behållning av den…:)

Dreamcatcher är någon av de sämsta filmer jag sett på länge. Faktum är att jag gillar inte många av Stephen Kings filmer. Inte hans böcker heller. Han är tjatig och tråkig och kan skriva sida efter sida med rent dravel. Hans filmer blir lika tråkiga och dåliga. Men en av hans filmer gillar jag, the green mile, den är suverän.
Det går ju inte att tycka illa om Nyckeln till frihet, The Shining, Stand By Me eller Gröna milen!
Mannen är begåvad. Men ojämn. Eller är det bara så att han skriver så sjukt mycket böcker att det är helt osannolikt att några böcker inte skulle bli bra av en ren slump?
Mvh // Johan
personligen så älskar jag dreamcatcher och de flesta andra filmer som jag sett som stephen king har gjort. så av mig får den iaf toppbetyg ;)

Har inte sett den, tyckte att boken var obehaglig nog. Men man kanske får tänka om…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jo böckerna kan nog vara ojämna i kvalitet, han sprutade ju ur sig böcker där ett tag. Men de är förvånansvärt (?) välskrivna och väldigt bra när de är bra s a s. Dravel är det dock aldrig någonsin… Håller m a o inte alls med TacoBelle…;)
En annan författare i samma stil är Dean R Koontz, vars böcker i en del fall också blivit film. Dock inte med samma goda resultat. Men böckerna hans är riktigt riktigt bra, om man gillar genren…
Jag håller med Johan att King är väldigt ojämn - men ibland är han glimrande. Och vissa filmatiseringar tillhör höjdpunkter i mitt filmtittande.
Jag tyckte boken Dreamcatcher var kanonspännande och hade väl inte så höga förväntningar angående filmen - men jag tyckte den var bra.

Men det var ju ett bra uttryck, "glimrande" för det är precis det är, ibland är det riktigt stor litteratur det han skriver - det är ju inte alls renodlad skräcklitteratur han ägnar sig åt alltid heller. Men jag tycker om att det ofta är en liten oförklarlig, övernaturlig touch i det mesta han ger ut…:)
Ja och som du gillar även jag Dean R Koontz och jag tycker nog en och annan bok har varit väldigt bra. Men jag tror att det bara är Viskningar jag sett på film och jag har för mig att jag inte blev så imponerad… Kanske har jag dåligt minne?

Jag tror du har helt rätt #10 - attans vilket långt användarnamn du har du…:) - den var inget vidare.
Kanske har King mer inflytande på den slutgiltiga produkten/skriver manus vilket gör filmversionerna bättre…?

Koontz kanske inte bästa vare sig film eller bok - men den mest vidrigt läskiga film jag sett är Psykopaten (Intensity). Den är kanske inte så läskig för vem som helst, men jag mår dåligt bara av att läsa boken. Den framkallar ngn underlig känsla av fasa för min del. Bleh! Boken har jag gömt bakom de andra Koontz-böckerna för att slippa påminnas om den hela tiden :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.