Spagetti-västern
Idag på lunchen dök ordet Spagetti-Västern upp. Ingen av oss visste dock ifall dessa filmer kallas så för att dom alla är italienska västernrullar. Någon här som vet hur det är med den saken?
Om det är så, kallas då en Spansk Vilda Västernfilm en "Tapas-Västern" ? Och finns det förresten kanske också någon svensk genre med namnet "Vilda Vänstern" ?
Ja, många frågor blir det… :)
Mvh // Staffan
Hehe, Sveriges filmer kallas snarare Blida Västern.
Saxade detta från susning.nu:
Spagettivästern, kallas vardagligt italienska/spanska västernfilmer från 60- och 70-talet som producerats i sydeuropa. Till skillnad från vanliga västernfilmer är de alltså inte inspelade i Amerika av amerikanska filmbolag.
Typiska filmer är [För en handfull dollar]? (år 1964) och Den gode, den onde och den fule (år 1966), som är filmade i Almería? i Spanien, regisserade av italienaren Sergio Leone med den amerikanske skådespelaren? Clint Eastwood i huvudrollen och med filmmusik av italienaren Ennio Morricone.

Tack för ditt svar!
Susning.nu är faktiskt en j*kligt bra tjänst -
där kan man räta ut många av sina frågetecken!
// staffan
#0 Läste precis en artikel där svenska westernfilmer kallas "lingonwestern" och det är tydligen en hyfsat "etablerad" benämning :)

Ha ha här hemma är det "lingonwestern" varje dag,det är det jag försöker delge er via min blogg..Senaste ska heta Blåst på traven..ha,ha nej och det är ingen vuxen film..
Ha ha Lingon western visste inte att vi hade sådanna rullar tipsa mig gärna om en isådanna fall…
/The star i "Lingon western"
#4 Du kan ju kolla in filmen "I död mans spår" av Mats Helge Olsson! :)
Från www.cinema.se:
"Mats-Helge började filma någonting pressen kallade "lingonwestern" på 70-talet. Den odödliga klassikern I Död mans spår, med Carl-Gustaf Lindstedt med ett par sexskjutare i högsta hugg, spelades in på High Chaparral i Småland."
Eller Wild West Story av Börje Nyberg..synd att ingen har betygsatt den på imdb :)