Film iFokus

Film

Etiketterfilmsnacktvserie
Läst 108 ggr
Maria
1

David Lynch

David Lunch är död.
Är det någon särskild film ni minns?

/Maria

snowy00
1

#0:

Ojdå..😥 Så tråkigt…….☹️ Självklart minns man serien Twin Peaks (både gamla och nya). Sen hans passionerade arbete i David Lynch Foundation.

Vila i frid 🌷

Our Foundation was established to ensure that any child in America who wants to learn and practice the Transcendental Meditation program can do so. The TM program is the most thoroughly researched and widely practiced program in the world for developing the full creative potential of the brain and mind, improving health, reducing stress, and improving academic outcomes.
Maria
1

Jag kan aldrig glömma Eraserhead. En klaustrofobisk film tycker jag.
När Twitter Peaks kom så kändes det som alla i hela Sverige tittade.

Såg en kille på stan då som hade en T-shirt där det stod "Vem fan är Laura Palmer"😆

/Maria

snowy00
1

#2:

Haha 😆 ja, det kan man ju undra. Hela serien handlade ju om henne, men man såg henne knappt (eftersom hon var väl död i serien). Men var ju gjort så på ett "snyggt" sätt… Så stämde ju bra in i storyn, och känslan. Ska definitivt se genom Twin Peaks igen. Och när jag såg nya serien av Twin Peaks, som hade en del av samma skådespelare som originalet, där ju även David Lynch spelade en roll, blev jag positivt överraskad. Han fick till den (nya) bra också.

Men vet faktiskt inte om jag sett nån film av Lynch ändå….🤔 Det är mest twin peaks hehe

Måste säga att denna "nyhet" tog lite i hjärtat faktiskt…

Maria
2

Jag har sett Eraserhead, Blue Velvet, Mulholland Drive och Elefantmannen förutom Twin Peaks.

/Maria

• Redigerat 2025-01-17 10:20 av Maria
Calcifer
0

Tror inte jag sett nåt. Visste inte ens vem han var fick googla.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

johan
0

Tror jag sett allt han gjort.

Twin Peaks är nog absoluta favoriten, men jag har också starkt gillat Lost Highway, Mulholland Drive och kanske även Blue Velvet.

Dom riktigt tidigare och dom sista filmerna har jag inte gillat lika mycket.

Med tanke på hur mycket han rökte blir man nästan förvånad att han blev så gammal som han blev.

Mvh // Johan

Maria
0

#6 Vad tyckte du om Eraserhead?
Det är en film som fastnat i mig. Så obehagligt fängslande. Kan inte glömma den men vet inte om jag vill se den igen…

/Maria

johan
0

#7: Tyckte den kändes mer som ett konstprojekt än en bra film.

Men redan började fascination över hur Lynch använder ljud nästan som en egen skådespelare.

Mvh // Johan

Maria
0

#8 Konstprojekt var en bra jämförelse.

Bra filmer är för mig filmer som fastnar och lämnar kvar en känsla och denna film lämnade mig onekligen en känsla 😉

/Maria

johan
1

#9: Ja, det kan jag hålla med. Jag har flera filmer som jag nog aldrig vill se igen, men som lämnat starka intryck.

Mvh // Johan