Elephant
Gus Van Sant, som tidigare gjort bland annat Good Will Hunting, har gjort en spelfilm om Columbine-morden. Filmen heter Elephant. Trots att man vet precis vad som kommer att hända, så lyckas han bygga upp en stämning som gör att man faktiskt undrar vad som ska hända.
I filmen får man följa ett par olika skolungdomars helt vanliga dag. Bara det att den här dagen kommer vara väldigt annorlunda. Några av barnen man får följa är de två killarna som kommer att utföra det hemska dådet.
Filmen bygger mycket på att man får följa en av personerna åt gången och vid vissa punkter i filmen så möts de olika personerna utan att egentligen veta om det.
Berättandet är enkelt men aldrig tråkigt. Fotot är mycket fint. Filmen tar tid på sig, utan att för den skull bli långtråkig. Man blir både förbannad och tycker synd om mördarna på samma gång. Ingen utmålas som svart eller vit. Det finns alltid en orsak.
Filmen rekommenderas varmt - men var beredd på att den är sorglig och åtminstone hade jag en klump i magen när eftertexterna stannat.
Har du sett filmen? Vad tyckte du?
Mvh // Johan

Det låter som ännu en krånglig film där man inte förstår någonting. Åtminstonde brukar det vara så på de filmer man får följa flera olika personer i samma film.
Men en film är ju varken bra eller dålig föräns man sett på den med egna ögon. Ska skriva upp den på morgondagens film-lista. För den låter ju lite spännande iaf med det du berättat. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Jag har sett den och gillar den typen av based on a true story filmer där det inte finns några genomonda eller genomgoda personer.
Visst är filmen sevärd och välgjord, men jag tyckte att det var något som fattades. Kanske hade jag föräntat mig något alldeles nytt och speciellt när jag såg den. Något oväntat eller nyvinklat saknades tycker jag.