Vad heter filmen?
Det här är en av alla de filmer där en lycklig familj anlitar en ny barnflicka som så ofta är en ulv i fårakläder. (Rätt övertygad om att det inte är Handen som gungar vaggan jag söker.) Tror att filmen är från 1990-tal eller tidigt 2000-tal, lutar åt 90-tal. Amerikansk, antar att den går som drama eller möjligen thriller.
Nu blir det spoilers!
Mamman i familjen anar oråd och börjar försöka forska i vem barnflickan faktiskt är. Här kan jag blanda ihop med andra titlar om barnflickan också lyckas övertyga mamman och resten av familjen att mamman har psykiska problem eller är smått galen som tror/påstår att barnflickan är en bedragare eller ännu värre.
Så den stora slutknorren.
Mamman besöker en dagis/fritids/lekisverksamhet eller liknande där de har en fondvägg föreställande en grön äng med en stor regnbåge över en klarblå himmel. En exakt likadan fondvägg har hennes barnflicka målat i deras barnkammare. Mamman frågar föreståndarinnan vem som har målat fondväggen och det visar sig då att barnflickan har stulit någon annans identitet eller liknande medans hon var där för att måla. Mer research visar att barnflickan har målat samma motiv hos andra familjer där det sen slutat illa för en eller flera familjemedlemmar.
Något åt det hållet.
Vet sjutton heter filmen? Har funderat i flera dagar men kan inte komma på vilken det är. Känns som att jag sett för många filmer i samma genre så det blir bara en enda röra i minnesbanken. 😅
// Harley
- Redigerat 2021-07-12 21:27 av Herveaux
Trodde först du menade Orphan men att du förväxlad barnflicka och att dom adopterade barnet i fråga. Men den blir ju lite för ny..
Men testa googla typ "Movies like Orphan" så kanske den dyker upp? Tänker då dom ändå behandlar väldigt lika teman.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: Det är jag iaf helt säker på, det är nannyn som är boven i dramat, bokstavligen.
Smart tips där, det ska jag testa!
// Harley
Det där med målningen låter så himla bekant! Precis som du har jag dock samma problem. Alldeles för många liknande filmer som jag sett under den tidsperioden, så jag har definitivt rört ihop många av dom. Det är inte "Handen som gungar vaggan," men jag lyckas inte komma på någon annan..
Jag ska höra med syrran och se om hon har någon gissning. Om du kommer på det först så berätta gärna vilken film det är! :D
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#3: Håller tummarna för att syrran din har någon mer ledtråd vi kan spinna vidare på.
// Harley
Testade lite olika sökord men hittade inget klockrent
Denna är kanske för ny?
https://www.imdb.com/title/tt4503598/?ref_=nv_sr_srsg_0
Och så hittade jag The guardian men det var lite fantasy så tror inte på den heller
https://www.imdb.com/title/tt0099710/?ref_=nv_sr_srsg_5
"I'm too old for this shit."
#5: Bra förslag men det var ingen av de heller. 😌
Precis som du skriver så är Emelie för ny.
The Guardian är från rätt tid men filmen jag svamlar om hade inga inslag av fantasy eller övernaturligt.
Jakten fortsätter! 🤓
Gah, så frustrerande när man inte kommer ihåg en enda skådis, inte ett enda namn på karaktärer…
// Harley
The Perfect Nanny (2000) var det inte heller.
// Harley
Finns den på denna lista?
https://creepycatalog.com/babysitter-horror-movies/
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Glömde visst bort att skriva! Jag frågade syrran och hon hade samma problem. Tyckte det lät så himla bekant, men kunde inte komma på vilken film det kunde vara.
#8 Jag har kikat på den listan och ser två filmer som verkar lovande, om än inte riktigt rätt. "The Babysitter" och "The Sitter."
Jag ska se om jag kan hitta någonstans att se dom och sen kan jag rapportera om det!
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
- Redigerat 2021-07-16 13:23 av Mitchika
#8: Åh, toppen, tack för listan!
Säger som Mitchika att The Babysitter (1980) och The Sitter (2007) låter mest lovande. Har förhoppningar om The Babysitter (1980), ska se om jag kan luska fram den och ta en titt.
Edit. The Babysitter (1980) var det inte heller.
// Harley
- Redigerat 2021-07-16 14:30 av Herveaux
Det här är alldeles för spännande, nästan lika bra som att se en film i sig själv 😂Hoppas du hittar din film!
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#11: Haha, ja jag tror filmen kommer kännas ganska så "meh…" jämfört med den här tråden. 😄 Hade inte Mitchika + syster känt igen detaljerna så hade jag nog allvarligt börjat tro att jag bara drömt. Förstår inte vad det är för en obskyr titel jag söker. 🤨
// Harley
- Redigerat 2021-07-16 21:05 av Herveaux
Hur gick det?
#13: Åt pipsvängen! 😆 Jag har fortfarande inte hittat eländet.
// Harley