Film iFokus

Film

Etiketter: filmtipsfilmsnack
Läst 642 ggr
Stefan
0

Nästa trend i Hollywood?

Det är ju tyvärr inte så många av de stora filmbolagen i USA som är särskilt villiga att satsa på lite mer originella och nytänkande filmer. De satsar hellre på ett säkert kort och vill gärna ha med en eller flera skådespelare som är populära just för stunden och vräker på med en budget som de hoppas ska ge kosing när väl filmen är klar. Det är ju också väldigt tydligt att man gärna "inspireras" av varandra och släpper liknande filmer. För ett antal år sedan var det t.ex. ett antal katastroffilmer som hade premiär tätt inpå varandra och storyn i sig var ofta väldigt lika.

Just nu är det framför allt olika serietidningsförlagor samt remakes på asiatiska skräckfilmer som ges grönt ljus och det lär nog fortsätta ytterligare några år.

Jag tror att vi de närmaste åren kommer få se ett antal större produktioner som baseras på fantasyböcker. Redan till vintern har t.ex. en nyversion av Narnia premiär och när som helst drar inspelningar igång av Eragon som bygger på en fantasytrilogi. Självklart är det succén med framför allt Sagan om Ringen som gör att filmbolagen ser att de kan tjäna pengar inom en tidigare rätt glömd genre.

Sedan tror jag vi kommer få se ett rejält uppsving för westernfilmer, återkommer om det lite senare :)

Vad tror ni kommer bli nästa trend i Hollywod?

Pernilla
0

Piratfilmen är ju redan avdammad, skulle kunna tänka mig flera sådana - inte bara a la Pirates of the Caribbean utan också som den där som jag inte kommer på vad den heter som handlade om två karlar som var upptäcktsresande - vad är det den heter??? Hjälp, någon?

Fantasygenren känns redan lite "förbrukad" - Narnia blir säkert jättebra, men efter Harry och LotR känns det som att man snart är mätt.

Däremot tror jag stenhårt på sagan - alltså mera a la magisk realism som Charlie and the Chocolate Factory.

//Pernilla

Stefan
0

Ja fram för fler fantasifulla sagor. Jag såg Finding Neverland med Johnny Depp för ett tag sedan, kanonbra film som blandar mellan realism och fantasi.

Stefan
0

Apropå fantasyfilmer så har Ridley Scott köpt rättigheterna till "Chronicles of ancient darkness", en tänkt serie barn- och ungdomsböcker där andra boken är på gång under hösten.

Citat från Ridley: “Wolf Brother is an enchanting book. Michelle has created a world that we have not seen before in any previous film. We are thrilled to be working with Michelle on this project.”

En kul detalj är att Ian Mckellen som spelar Gandalf har gett röst åt ljudboken.

Oskar
0

Kanske nästa trend kan bil filmer i 3D? Det görs ju försök med jämna mellanrum. Fast det slår ju aldrig igenom, för dålig 3D-känsla skulle jag tro. Men nu ska tydligen alla Star Wars filmerna göras om till 3D-format vilket borde betyda att tekniken kommit ett steg längre. För inte skulle väl George Lucas släppa filmer med dålig teknisk kvalitet? Så kanske vi om 5-10 år får se ett genombrott för 3D-filmerna?

Oskar