Filmklubb
Hej,
Är det någon som skulle vara intresserad av att delta om man skulle starta en lite filmklubb har på iFokus?
Jag själv är inne i en period där jag vill se mera film men kommer mig inte riktigt för. Speciellt skulle jag vilja upptäcka nya genrer, regissörer och titlar som jag aldrig annars kommer i kontakt med. Och det är väl just det som meningen med en filmklubb? Att man ska få pröva nytt?
Upplägget får vi förstås diskutera fram, men ett förslag är att vi kör en film i veckan. Vi röstar fram genre och film, vi kan ha en skild "Nominerings- och röstningstråd" för det ändamålet. Sedan, om intresse finns, diskuterar vi vad vi har sett.
Detta behöver inte vara invecklat eller svårt, är själv absolut igen expert eller högmodig filmguru. Vi kan blanda friskt med både mainstream och indie.
Filmklubbar online brukar inte bli så långlivade av en eller annan orsak. Intresset brukar svalna snabbt, men det gör väl ingenting att ge det ett försök? Det håller så länge det håller. :)
Vad tror ni? En idiotisk ide?
- Redigerat 2021-03-28 22:14 av Cireea
Jag är på!
"I'm too old for this shit."
Ja varför inte? Kan bli kul!
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Roligt!
Hoppas fler hänger på vartefter! :)
Jag startar nu en ny tråd vid namnet Filmklubben: "Nominerings- och röstningstråden". Jag är ingen van användare av iFokus så jag hoppas det är ok att starta en till tråd gällande detta ämne.
Vi kan hålla diskussionerna angående filmerna och eventuella frågor om klubben, filmerna och nomineringar i denna tråd. Vi diskuterar även fram veckans tema här, och i andra tråden skriver vi endast våra nominerade filmer och vad vi röstar på och gärna också motiveringar.
Jag kan för sakens skull välja tema för första veckan (v 11). Jag tänkte att vi endast röstar fram vilken film vi ska se, teman får en given person för veckan välja. Vem denna person är framöver kan vi dra lott om eller komma överens om på annat vis.
När man väljer teman får man göra så enkelt eller svårt man vill får sig själv och andra. Man kan helt enkelt bara välja en genre; "action", "skräck" eller "drama", eller en regissör eller en skådespelare. Man kan också snofsa till det med teman som "En gratis film på Youtube", "Spansk indie-film" eller till exempel "Svenskt skräck-film".
Sedan när alla kör i gång och nominerar film så måste man hålla sig inom temat. Att nominera en japansk anime-film om temat är "Svenskt drama" går alltså bort. :) Hoppas ni förstår hur jag tänker.
Som skrivet så väljer jag tema för första veckan, så återkommer inom kort med trådstart för filmnominering och röstning, samt info om första veckans tema i denna tråd.
- Redigerat 2021-03-12 20:12 av Tradingfin83
Låter lite krångligt, kan man inte göra som i Bokcirkel, att man har en nomineringstråd där man får nominera en specifik film (med imdb-länk till handling) och sen kan folk rösta i en röst-tråd. Efter det en diskussions-tråd. Ett förslag bara :)
Fast sajtvärden får säga till om det blir för krångligt.
Om det blir succé (vilket vi hoppas) kanske man kan ha filmklubb.ifokus :)
- Redigerat 2021-03-12 21:08 av Syntium
#4:
Förstår hur du tänker med krångligt. Orsaken till att ha "teman" är att koncentrera lite, att ge alla som vill delta en chans att få se en okänd film (som de inte ens visste fanns) i en genre de gillar. Naturligtvis har man möjlighet till det med ditt förslag också, men med ett tema så är chansen större att den person som har fått äran att välja tema faktiskt få se något nytt inom ett område hon/han är extra förtjust i.
Dock om man vänder på det…Så är chansen större att väldigt många andra får se något de absolut inte gillar. Så det är lite hur man ser det…Inget bestämt så kom gärna med mer förslag.
Jag hann börja skriva på ett tema. Klistrar in det här nedan så kanske du och andra förstår bättre hur jag tänker:
"Tema vecka 11:
Alla känner vi till Marvel- och DC-comics, alla är vi medvetna om speciellt MCU's oerhörda framgång. Säkerligen har många av er tittat på WandaVision på Disney+ +, och väntar nu spänt på premiären av The Falcon and the Winter Soldier. Eller så föredrar ni DC och är stora fan av Justice League, Wonder Woman eller Suicide Squad.
Dock är mitt tema för första veckan inte något av ovannämnda, utan:
"En film baserad på en serietidning, men som inte är Marvel eller DC"
Vad annat intressant finns det där ute? Av kända och mindre kända förlag?
Tänk på att er nominering inte behöver ha "superhjälte-tema", utan är filmen baserad på en serietidning eller -novell så duger det. Vad som dock inte ingår i temat är anime baserad på en manga, vi kan köra ett eget tema för anime i senare skede. Men en live-action film baserad på en anime/manga är godkänt, även animerad eller tecknad film får nomineras."
- Redigerat 2021-03-12 21:58 av Tradingfin83
#5 Okej jag förstår lite bättre nu vad du menar.
Tänker också att det är väl valfritt i alla fall om man vill se filmen? Om man inte tycker den passar en oavsett genre. Bara för att man gillar en grej behöver man ju inte gilla allt inom det.
Dessutom, om man nominerar mer olika filmer kanske det är fler som hittar nåt de gillar och röstar på, tänker jag.
#6: Naturligtvis är det valfritt, men hoppas ändå att alla våga kliva ur sin "comfort zone" och se saker som inte tilltalar vid första anblick, för det är väl första då vi förvånas och får chansen att upptäcka nytt?
Hur många filmer tycker du man ska få nominera per person per tema? Jag tycker högst fem. Högst tre tycker jag skulle passa bäst, för då blir man petigare med valen…
Får man rösta på sin egen nominering? Eller kanske nomineringen i sig själv är en röst?
Du får gärna välja tema för första veckan, behöver absolut inte vara jag som gör det! Då får du om du vill köra på "Nominera vilken film du vill" eller "Välj en film från IMDB", helt valfritt hur brett du gör det.
Ännu angående varför jag anser det behöver vara teman, och inte bara en nomineringstråd där man slänger in filmer man vill se. Om vi har en medlem i klubben som tex. älskar rysk film. Han/hon nominerar ryska titlar i tråden, chansen att dessa titlar får någon röst är minimal. Dock om denna person blir vald att välja tema, så kan han välja just rysk film. Då betyder detta att klubbens medlemmar måste anstränga sig och göra lite research över rysk film och hitta sina nomineringar som de finner intressanta. I slutändan har vi förhoppningsvis två som är nöjda…en som aldrig någonsin skulle titta på rysk film men som upptäckte något nytt, och en som älskar rysk film men aldrig förr ha haft någon att diskutera saken med.
#7 Du har en poäng där iofs. :)
Nej, jag menade inte att jag skulle prompt välja tema, måste tänka på det så bestäm du :)
#8: Ok, då börjar jag. :) Vi får hoppas fler hänger på, och så får vi förbättra konceptet vartefter.
Tema vecka 11:
Alla känner vi till Marvel- och DC-comics, alla är vi medvetna om speciellt MCU's oerhörda framgång. Säkerligen har många av er tittat på WandaVision på Disney+ , och väntar nu spänt på premiären av The Falcon and the Winter Soldier. Eller så föredrar ni DC och är stora fan av Justice League, Wonder Woman eller Suicide Squad.
Dock är mitt tema för första veckan inte något av ovannämnda, utan:
"En film baserad på en serietidning, men som inte är Marvel eller DC"
Vad annat intressant finns det där ute? Av kända och mindre kända förlag?
Tänk på att er nominering inte behöver ha "superhjälte-tema", utan är filmen baserad på en serietidning eller -novell så duger det. Vad som dock inte ingår i temat är anime baserad på en manga, vi kan köra ett eget tema för anime i senare skede. Men en live-action film baserad på en anime/manga är godkänt, även animerad eller tecknad film får nomineras.
Skriv er nomineringar i "Nomineringstråden"!
- Högst tre nomineringar per person.
- Nomineringen avslutas söndag kväll 20.00, och röstning tar vid.
- Röstningen avslutas måndag kväll 20.00
Framöver kan vi försöka få nomineringen avslutad lördag kväll, och slut på röstning söndag kväll. Då blir det en hel veckas tid för filmen.
Intressanta filmer nominerade, tex. The Old Guard (2020) (Netflix) har gått mig helt förbi, så den ligger bra till för att få min röst.
Hoppas fler ansluter sig och ger förslag på film förrän nomineringen avslutas kl 20.00 ikväll.
Nomineringen avslutad och röstningen tar vid. Röstningen öppen till måndag kl 20.00.
Röstning på egna nomineringar inte tillåtet. :)
#12: Tack! Är detta något nytt eller har det funnits ett tag? Intressant!
Röstningen avslutad och klubbens första film blir Syntium's nominering The Old Guard (2020).
https://www.imdb.com/title/tt7556122/?ref_=nv_sr_srsg_0
Charlize Theron är en av mina favoritskådespelare, så i alla fall jag är nöjd med valet.
Vi har nu framtill söndag kväll att se filmen. Röstning på Vecka 12 film startar söndag kväll.
Vill Syntium välja tema för Vecka 12?
- Redigerat 2021-03-15 20:53 av Tradingfin83
Oj, gärna! När ska jag meddela tema? (Måste tänka lite) :)
Ingen brådska, men kanske senast torsdag?
#16 Ska bli! :)
Okej, jag har enhälligt bestämt att temat för vecka 12 blir: Djur.
Djur som huvudperson eller ha en viktig roll i filmen.
Så vi kanske kan börja nominera redan nu?
#18 Det tycker jag!
Skriv in en kommentar om det i nomineringstråden.
#19 Okej, samma tråd då eller ny?
Kul tema. :) Vi kör alltid på samma nomineringstråd, eller? Det funkar väl?
Ja, håll er till samma tråd. Vi kan inte ha 200 trådar om en enda sak. Då kommer allt annat drunkna bort.
Någon som hunnit se veckans film ännu? Jag såg just den. Återkommer imorgon med lite tankar, måste sova på saken. :)
Inte än tyvärr, hoppas få möjlighet att se den!
The Old Guard (2020)
Som jag skrev ovan så såg jag The Old Guard igår. Kort och gott så gillade jag filmen, trots att att handlingen var aningen förutsägbar och filmen nu inte bidrog med något nytt och banbrytande. Charlize Theron kändes lite stel i rollen som Andy, dock är serietidningen filmen är baserad på helt okänd för mig, så känner inte karaktärerna därifrån. Möjligt att Charlize's tolkning av "Andy" var spot on, så jag kan vara ute och cykla.
Hur som helst. Men en betygskala från 1 - 10 så ger jag The Old Guard (2020) en stadig 7:a.
Hmm, borde man kanske ha en egen tråd för just diskussionen om filmen kanske? Med tanke på ev spoilers?
Hm, jo…Får det går väl inte att lägga kommando så visa delar av text kommer under spoiler-tag?
#28: Egen tråd då? Eller så undviker vi att delge våra tankar om filmen förrän veckan är över, för att undvika spoilers och för att alla som deltar ska hinna se. Som om vi tar The Old Guard som exempel så borde jag ha postat nu kommande måndag stället.
Tycker egen tråd. Postar man allt i samma kan man se spoilers oavsiktiligt och hinner man inte se filmen under veckan men tänker se den vid tillfälle kan man också undvika att gå in i separat tråd.
#30: Ok. Då tycker jag också vi gör så. Jag öppnar en recensionstråd. Cireea kan radera min "recension" på The Old Guard i denna tråd. :)
- Redigerat 2021-03-20 11:32 av Tradingfin83
Det går att få till
Men det hamnar inte i texten utan som sin egna lilla rad.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#32: Finfint! =)
Hann dock skapa tråden redan, så jag tycker vi behåller den. Vi kan ju använda oss av taggen där inne också.
#33: Är väl lättare att hitta och sånt med en helt egen tråd för det också :)
#34: Japp, så är det nog! :)
Nomineringen avslutad. Försökte skapa en röstningstråd #2 men utan resultat….Eller Cireea? Kan du redigera om den första röstningstråden så vi kan använda oss av den? Iså fall kan du radera #2.
#36: Jag försökte redigera röstningstråden men det ville sig inte alls så jag tog bort den, gör gärna ett nytt försök med en ny röstningstråd! 😊
// Harley
#37: Tack tack! Nu fungerade det!
Rösta på alla! =)
- Redigerat 2021-03-20 22:32 av Tradingfin83
Röstningen avslutad och valda filmen för vecka 12 blev:
Togo (2019)
https://www.imdb.com/title/tt5116302/?ref_=ttls_li_i
Filmen tillgängligt på Disney+ +.
Kan också nämna att vår senaste film, The Old Guard, endast är tillgängligt på Netflix. Men tror dock alla har räknat ut det. :)
Har vi någon frivillig till att välja tema för vecka 13?
Förlåt om jag är tjatig och jobbig men tycker nog att vi ska ha en diskussionstråd per film. Blir lite lättare att navigera tycker jag, och har inte hunnit se The old guard än men kanske hinner se Togo. Blir också lite överväldigande, i mitt tycke att ha allt i samma. Kommer bli lång tråd.
#40: Jag hänvisar till Cireea's svar i #22.
// Harley
#41 Alright, tack
Kanske Herveaux är frivillig till att välja tema för vecka 13? :)
#43: Javisst kan han det. 😊
HBTQ. 🏳🌈 För att specificera lite mer så en film där en eller flera av huvudkaraktärerna identifierar sig som homo-, bisexuell, transperson eller queer.
// Harley
#44: Super! Gör du ett inlägg i nomineringstråden och startar nomineringen?
#45: Fixat.
// Harley
Ska bli spännande att se vad folk nominerar för filmer!
Har lagt mina tre bidrag men hade några andra i huvudet jag tyvärr inte minns namnet på (och har dem tyvärr inte här hemma så jag kunde kolla upp dem så hoppas någon nominerar dem ;)).
Ni hinner ännu nominera till nästa veckas tema! :)
Ikväll blir det Togo för mig själv och familjen. Passar finfint som lördagsfilm. :)
Nomineringen avslutad! Rösta på alla!
Röstningen avslutad och film för vecka 13 blev:
The Imitation Game
https://www.imdb.com/title/tt2084970/?ref_=tt_sims_tti
Filmen tillgänglig på tex. Google Play eller SF Anytime.