Filmer som gör "ont"
Det finns filmer som man sett och vet med en gång att man ALDRIG kommer se igen. Filmer som griper tag så att man aldrig glömmer dem. Filmer som gör ont…
Har ni några sådana filmer?
/Maria
Den första jag kommer på är "Requiem for a dream". Den gjorde ont långt in i hjärtat.
/Maria
Lilja forever! Den smärtade! Mvh/WL
"Pans Labyrint" är en annan som jag aldrig kan glömma.
"Eraserhead" sitter för evigt fastnaglad i hjärnan. Den skrev jag om i en annan tråd och kom då att tänka på att vissa filmer är så smärtsamma och fantastiskt bra men man tvekar att se om dem.
/Maria
Nu kom jag på en till😀
"Inglourious Basterds" Fantastiskt bra film.
/Maria
Guds stad (Cidade de Deus) från 2002. Den var väldigt bra men jag vill inte se om den. 😢
Krigarens själ (Once Were Warriors) från 1994 är en annan.
Älskar filmen Hereditary från 2018 men skådisarna, speciellt Toni Collette, spelar för bra så jag är helt slut efter att ha sett filmen.
// Harley
Okja är en sån film för mig.
Jag har ändå sett den tre gånger, mest för att andra velat se den efter att jag berättat om den. Gör lika ont varje gång.
City of God. Jättebra film, men den var också jobbig så den har jag inte sett om även om jag ibland tänkt göra det.
Schindlers List är också en film som slår hårt. Även om den alltid gör ont så har jag sett den så många gånger.
La Rafle (I gryningens timmar) är en annan förintelsefilm som satt djupa spår. Det finns många filmer om förintelsen och andra världskriget men just denna och Schindlers List är två av dom som satt sig lite djupare för mig.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Dancer in the Dark och Mitt liv i rosa kommer jag att tänka på direkt, utöver de som redan nämns ovan.
Mvh // Johan
#7 Dancer in the dark hade jag t.om förträngt. Den gjorde ont.
/Maria
Hachiko – En vän för livet
Säkert helt olik filmerna ovan. Men den stal mitt hjärta direkt. Jag gråter o gråter o mannen frågar varför jag ser den om jag bara gråter. "för den är bra". Snyftar jag fram.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#9 Ja den gör verkligen ont att se.
Tycker djurfilmer generellt är jobbiga att se när det är lite mer känslor inblandat, exempelvis A Dog's Purpose var jättejobbig att se. Ruskigt bra film och jag rekommenderar den. Men usch som jag grät!
Schindlers List och Mitt liv i rosa som nämnts tidigare är två filmer jag sett och titt som tätt tänker att jag ska se om men kan aldrig sätta mig och faktiskt göra det för bara tanken får känslorna att komma.
Schindlers List tror jag ger extra starka känslor för mig eftersom vi såg den i skolan i förberedelse inför en skolresa (högstadiet) till polen för att besöka Auschwitz och Birkenau. Det var dessutom under en period då jag mådde sjukt dåligt psykiskt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#10: ja gud den filmen. Men älskar den
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Schindlers List och Boys don't cry, tror jag den heter.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
The Imitation Game med Benedict Cumberbatch. Kommer aldrig se om den, trots att den var fruktansvärt bra men ack vad ont det gjorde.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
"Dragonfly" med Kevin Costner. En film jag sett många gånger och ser om så fort den visas på tv.
En sorglig film som slutar så underbart att man bara gråter av glädje.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#15: Åh ja! Fast jag har nog sett den minst 10 gånger. Men håller med om den ändå, så bra!
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Minns då jag sov över hos min dotter och vi såg-livet är underbart- vi lade oss då den var slut utan ett ord. På morgonen då vi skulle äta frukost började vi storböla båda två och fick inte fram ett ord. Den tog oss båda två så hårt.
Den var en film man aldrig glömmer!
Filmer om djur ser jag aldrig, det är svårt att se!
Är det bara jag som älskar filmer som får mig att känna något? Filmer som verkligen gör ont är sådana filmer som jag älskar och vill se om igen. Det är sällsynt att filmer får mig att känna starka känslor så då det händer så uppskattar jag det verkligen, oberoende om det handlar om glädje eller sorg.
Sen förstås uppskattar jag inte filmer som framkallar äckel-känslor. En sådan film är A Serbian Film. Den lär jag nog aldrig se om men pga att den fick mig att må illa.
#18 Absolut, jag är helt med i ditt spår.
Tycker filmer som får mig att känna (bortsett från äckel-känslor som du nämner) är filmer att ta vara på. Även om jag blir upprörd eller ledsen så brukar jag ofta se om filmen just för att den berörde mig.
/////
Tycker faktiskt att Titanic är en "jobbig" film. Jag tänker inte på kärleken mellan Jack och Rose utan själva händelsen, skräcken och lidandet. Har forskat mycket om Titanic genom åren så för mig är filmen så mycket mer än bara en romantisk tragedi. Den sätter helt klart sina spår och när man är insatt i detaljer gör det ännu ondare.
Apocalypse now kom jag på nu när jag läste att "kocken " är död.
En smärtsam film.
/Maria
"Still Alice" gör kanske inte ont men griper tag, åtminstone i mig.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com