Film iFokus

Film

Läst 145 ggr
Rådjurstoken
0

Aïlos resa

Nu har jag precis sett filmen "Aïlos resa" i SVT2. En fin familjefilm o djur och natur i Lapplands vildmark, med en liten renkalv i centrum. Men det hade varit intressant att veta lite om hur filmen gjordes. Finns här någon som vet något om det? Det är nog meningen att den ska framstå som en dokumentär, men jag tycker att "vargarna" såg misstänkt hundlika ut. Och att "haren" liknade en stor tamkanin. Om det är så, kan också illrarna mycket väl vara tamillrar. Hade det inte varit läge att informera om detta i så fall?

Olle

Cireea
0

Så vitt jag hittar så ska det vara en dokumentärfilm i ursprungsläge men att man "lekt" lite med den så att den är mer lik en äventyrsfilm.

https://www.filmtopp.se/recension/ailos-resa-2019

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

I den snöklädda skogen föds Aïlo. Hans mamma måste snabbt fatta ett beslut, leta upp flocken och rädda sitt eget skinn eller stanna hos den lille krabaten.
  • Redigerat 2021-01-02 02:05 av Cireea
Rådjurstoken
0

Nu har jag kollat lite om illrar i ett par böcker, och hittat det jag misstänkte: Illrar finns bara i södra Sverige (utbredningsområdet täcker i stort sett Götaland) samt i sydligaste Finland. Alltså inte i Lappland eller någon annanstans där det finns renar.

Olle

UlrikaD
0

#2 Måste tacka för tipset även om jag inte sett den än. Får kolla reprisen. Har släkt i Lappland och min mamma speciellt älskar att se saker därifrån. Hon hade också helt missat det här.
Det finns faktiskt illrar en bra bit uppåt men det är svårare att överleva i ett vitt landskap om man är viltfärgad iller. Däremot finns det flera iller uppfödare högt upp. Kanske nån av dom vet mer eller t.om lånat ut till filmen? Kanske inte ska ha åsikter innan jag sett filmen;)
Jag och mina två illrar ska kolla noga.😉

Rådjurstoken
0

Ja, filmen kommer i repris i morgon förmiddag. En fin film om man ser den som en spelfilm, men jag tycker som sagt att det är ganska genomskinligt att vargarna spelas av hundar. Och jag har svårt att tänka mig att vilda illrar skulle finnas i Lappland, utom kanske om man kallar någon förrymd tamiller för vild. Det skulle vara kul att höra om någon illeruppfödare i norr har några synpunkter på det hela.

Olle

Rådjurstoken
0

Jag glömde visst att nämna det konstgjorda fågelboet i början av filmen, som filmarna hade placerat på grenen för att hermelinen skulle försöka komma åt det. Vilken fågel skulle bygga ett bo så öppet och synligt? 😉

Olle