Film iFokus

Film

Etikett: kommande-biofilmer
Läst 112 ggr
Staffan
4

Bröderna Lejonhjärta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under många år för länge sedan drömde jag om att låta Peter Jackson och något stort filmbolag uppmärksamma på den bästa sagan jag läst; Bröderna Lejonhjärta. Det är en så enastående fin berättelse att den förtjänar en ny filmatisering av det slag som "Sagan om Ringen"-filmerna fick. Tror att så många fler då skulle kunna ta till sig berättelsen; när Katla inte är gjord av papier maché… :)

Det är dock svårt att som obevandrad i branschen ta en sådan idé vidare så det har hittills inte blivit av.

För ett antal år sedan, läste jag att Daniel Alfredsson var på gång med att göra en storfilm av berättelsen. Vad som hände med det projektet sen vet jag inte.

Men drömmen håller jag fortfarande vid liv, det skulle ju kunna bli så bra…

// Staffan

• Redigerat 2022-01-28 20:59 av Staffan
Cireea
1

Instämmer, hade verkligen behövts en ny filmatisering av Bröderna Lejonhjärta. Allra helst en internationell version av något större filmbolag som kan göra den rättvis.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Staffan
0

Hittade en artikel om vad som hände med Alfredssons produktion

"Det har varit en otursförföljd produktion som har startat och startat om. Men Tomas Alfredson har inte gett upp tanken på att göra film av ”Bröderna Lejonhjärta”.
– Den ska vi göra, det är en fantastisk berättelse som många vill se, säger regissören."

https://www.svt.se/kultur/film/alfredson-har-inte-gett-upp-broderna-lejonhjarta

Cireea
0

#2 Håller tummarna för att den blir av!

Staffan
0

Ja, visst vore det roligt. För alla oss som är bekanta med den gamla svenska versionen kommer det nog ändå bli svårt att ersätta särskilt rösterna, de är svårslagna tror jag

[Moon AppleGrey]
1

Skulle filmen vara svenskproducerad då?
Tänker så att inte det är engelska skådespelare/röster som måste bli omdubbade.
Skulle kännas väldigt märkligt när det är en svensk berättelse, menar jag.

I övrigt så är jag intresserad av att kunna få se Bröderna Lejonhjärta som långfilm på bioduken.
Förmodligen den enda som faktiskt skulle kunna få mig att masa mig iväg till biografen. xD
Katla, i synnerhet, skulle vara roligt att få se som ett "riktigt vidunder" än vad tekniken hade att erbjuda 1976.

Cireea
1

#5 Vore väl inte helt märkligt med en internationell version på en svensk berättelse, exempelvis Ronja finns ju som animerad japansk serie och den är jättebra gjord. Den hyllar verkligen sagan den är baserad på.

Tror det snarare blir svårt för den svenska publiken att kunna se bortom dom skådespelare som tidigare haft rollerna. Man har ju förknippat specifika röster och ansikten till en viss roll, det är där jag tror det blir svårt.

[Moon AppleGrey]
0

#6: Tänkte mer på var berättelsen utspelades.
Men ja, kanske.
På det stora hela hade det kunnat vara i vilket land som helst, om man bytt ut namn på platser etc.
Och om man ska vara petig så var inte originalrösterna i filmen Mio min Mio Svenska utan blev dubbade.

Ah, ja, där har vi ju nostalgins problem.
Bara det att få se Mattias gestaltas av någon annan än Allan Edwall skulle för mig kännas väldigt konstigt. 🤔

• Redigerat 2020-11-11 02:25 av [Moon AppleGrey]
Denna kommentar har tagits bort.
Staffan
0

Ännu har ingenting hänt på den här fronten tyvärr… :-/

Cireea
0

Det är så tråkigt!
Vi behöver en internationell Bröderna Lejonhjärta.