Film iFokus

Film

Etiketterfilmsnacknyheter
Läst 56 ggr
Cireea
0

Kritiserar "The Witches"

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om man hängt med lite på sociala medier kanske man sett att det riktats hård kritik mot kommande filmen The Witches, som är en ny version av filmen med samma namn från 1990.

Kritiken riktas mot Anne Hathaways karaktär som bara har tre fingrar. Man menar att det är skadligt för de människor som drabbats av dysmeli att bli sammankopplade med ondskefulla karaktärer. Efter kritiken har både Hathaway och Warner Bros bett om ursäkt.

Vad tycker ni om denna kritik?

Aftonbladet

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Moon AppleGrey]
1

Förstår inte varför de skulle ha "överhäxan" (kommer inte ihåg vad det var hon kallades i filmen från 90-talet) att vara trefingrad då hon inte var det i filmen.
Inte var hon väl det i boken? (Tänkte om de fick inspiration därifrån eller om det bara är ett nytt påfund.)

Vad gäller kritiken så har jag lite svårt att se det.
Jag skulle iallafall aldrig dra några paralleller mellan fiktionära karaktärer och levande personer. Men så har jag inte dysmeli heller, så det kanske är därför.

Herveaux
0

#0: Nu har jag inte läst mer om saken än vad som står i #0 så nu låter jag säkert okänslig, vilket jag absolut inte avser att vara.

Jag har inte dysmeli och känner inte heller någon med dysmeli men jag ser inte varför just det skulle vara mer känsligt än andra "karaktärsdrag" som häxor eller andra karaktärer med någon form av 'negativ laddning' gestaltas med.

Det här blir säkert ett dåligt exempel, men om vi tar saker jag själv kan relatera till så skulle jag då inte ta illa vid mig om en sån karaktär hade en synskada, skelade på ena ögat eller om skådisen var transperson.
Givetvis bara mina åsikter, men ni kanske förstår hur jag tänker.

// Harley

johan
2

Alltid är det någon som blir kränkt. Och frågan är som vanligt om det är någon med tre fingrar som blir kränkt, eller om det är någon som har behov att vara präktig och bli kränkt å någon annans vägnar.

Mvh // Johan