Film iFokus

Film

Etikettfilmsnack
Läst 93 ggr
johan
1

Remakes

Vad tycker ni om nya versioner av antingen äldre filmer eller när Hollywood gör en version av en icke-amerikansk film?

Jag är lite kluven. Å ena sidan tycker jag det är onödig, men ibland är den nya version bättre.

T ex Thomas Crown och Gone in 60 seconds tycker jag är bättre i de nya versionerna.

The Departed tycker jag är bra, men undrar om inte Infernal Affairs är lite bättre.

Disneys live action remakes känns ibland helt meningslösa.

Vad tycker du?

Mvh // Johan

[Moon AppleGrey]
0

Tycker det inte finns mycket mening med live action remakes av Disney+ klassiker.
Den enda jag har köpt hem på bluray är Aladdin, för att jag gillar soundtracket och varit nyfiken på hur filmen egentligen är när den har fått både ris och ros.
Får se när jag tar och ser den. Är fortfarande obruten förpackning.

johan
0

Beauty and the Beast var bra. Aladdin var helt ok tack vare Will Smith. Lejonkungen var fruktansvärt meningslös.

Mvh // Johan

Cireea
0

Jag kan se det bra och det dåliga i att göra remakes.
Å ena sidan kan en Remake bli väldigt bra och då har man gjort ett lyft. Problemet är snarare när man gör ett halvkasst försök eller tar en alldeles för älskad och populär film som helt enkelt inte går att göra bättre.

Jag skulle exempelvis inte kunna se att en Remake av The Shawshank Redemption skulle göra någon nytta. Det skulle snarare göra folk jäkligt upprörda.

Live-action av Disney+ tycker jag ändå är intressant, att få se dom älskade animerade filmerna i en mer "äkta" miljö. Men, då ska dom vara välgjorda såklart. Tycker Beauty and the Beast var riktigt bra. Tycker även 101 Dalmatiner och 102 Dalmatiner vad bra gjorda.

Mulan är ju ett exempel på en riktig flopp, där spelade man ut "Disney liveaction"-kortet jättelänge för att ge filmen uppmärksamhet och en viss hype, sedan visade det sig att filmen inte alls är baserade på Disneyfilmen utan den riktiga storyn. 🤦‍♀️

Liten snabb edit: dock så tycker jag inget någonsin kan ersätta dom animerade Disneyfilmerna. Liveaction är bara som en liten sidnotis för min del, oavsett hur välgjord den är.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2020-11-07 17:22 av Cireea
Cireea
0

Kan väl tycka att en Reboot är lite trevligare i så fall, då försöker man inte göra om en film som redan finns med samma handling, karaktärer etc. utan tar mer själva idén och skapar något nytt utifrån det.

• Redigerat 2020-11-07 17:11 av Cireea
[Moon AppleGrey]
0

#2: Lejonkungen avstod jag från att se av princip, då de hade tagit bort något av det bästa med originalet: Var Beredd

• Redigerat 2020-11-07 17:14 av [Moon AppleGrey]
johan
0

#3: Men också det som gör mig mest sugen på att se nya Mulan.

Mvh // Johan

Cireea
0

#6 Hade dom inte spelat ut disney-liveaction-kortet lika hårt som dom gjorde hade jag inte varit så anti. Nu har filmen åkt på vågen att det ska vara en liveaction av Disney+ för att få uppmärksamhet och sedan rycker man undan mattan för alla som väntat. 😐

Men såklart, om jag en dag kan släppa min bitterhet kommer jag nog kunna se filmen för det den är. Det vill säga baserat på den kinesiska legenden och inte Disneyfilmen. 😅

Det finns en riktigt bra kinesisk Mulan-film från 2009 som heter Mulan: Rise of a Warrior. Helt klart sevärd för den intresserade.

[Moon AppleGrey]
0

#7 Är heller inte då förtjust i att de ödslat tid och pengar på halvbakade remakes, när de istället hade kunnat fokusera på sina nya tecknade klassiker istället så att de inte blir så tråkiga.

#6 Vad gäller Mulan, så har jag hört att varken Shang eller Mushu är med, och då tänker jag inte se den heller.

• Redigerat 2020-11-07 17:41 av [Moon AppleGrey]
Cireea
0

#8 Stämmer bra det du hört eftersom filmen inte stämmer överens med Disneyversionen. Jag bojkottade hela filmen när jag insåg att Mushu inte skulle vara med, han är liksom halva nöjet. 😂

Angående Shang så är det mer komplicerat än så. Man tog bort honom och det romantiska intresset mellan Shang och Mulan på grund av att Me Too och då Mulan ansågs vara i en beroendeställning till Shang.

Jag förstår grundtanken men kände lite.. kom igen.. 🤦‍♀️

• Redigerat 2020-11-07 17:44 av Cireea
johan
0

Vad tycker ni om Studio Ghibli's versioner av västerländska sagor? T ex Ponyo som är baserad på Lilla sjöjungrun eller Legender från övärlden? Eller Ronja-serien för den delen.

Jag älskar alla dessa. Lite svårt att se en Lovis och Mattias med fel röster, men skönt att slippa original-birk. :)

Jag önskar så mycket att Ghibli kunde ta tag i en riktigt bra version av Bröderna Lejonhjärta.

Mvh // Johan

Cireea
0

#10 Älskar dom! 😍
Jag var rädd för att Ronja skulle bli svår att se, med tanke på att originalet ligger så nära hjärtat, men jag älskade serien. Den var fantastiskt gjord, vildvittrorna var lika hemska i serien som i filmen 😂

[Moon AppleGrey]
0

#9 Jo, hade hört att det var något i den stilen, men det lät inte vettigt. Men, ja… 🤷‍♀️

#10 Har aldrig sett dem så kan inte ge dem en rättvis bedömning.
Kan väl tycka att det iallafall är smickrande att våra sagor är så pass populära i andra länder. 😊

• Redigerat 2020-11-07 17:58 av [Moon AppleGrey]
johan
0

#11: Ja, jag håller med. Det var en nära perfekt mix av att vara trogen originalet och extra magi från Ghibli. Det enda jag inte tyckte blev bättre var just rösterna för Lovis och Mattis.

#12: Ghiblis filmer handlar ju ofta om unga starka tjejer. Och det gör ju även Astrid Lindgrens sagor. Hade gärna sett Ghiblis tolkning av både Madicken och Lotta. Pippi tror jag dom gjort, men det släpptes aldrig för oss.

Mvh // Johan

Cireea
0

#13 Jag älskade humorn i den serien, Mattis hade riktiga guldstunder där jag kiknade av skratt.

Har du bara sett serien på svenska? Eller även den japanska versionen?
Eller du kanske har sett den japanska enbart, jag tolkade det i alla fall som att du sett den svenska översättningen med tanke på kommentaren om rösterna.

Har för mig att dom skulle göra en med Pippi men att det projektet lades ned av någon anledning. Kommer inte ihåg sådär på rak arm hur det var.

[Moon AppleGrey]
0

#13 åhå, på det viset.
Ronja var och har alltid varit favorit bland Lindgrens böcker/filmer, så kanske ska ge den tecknade serien en chans. 😊
Skulle nog inte haft något emot en tecknad Madicken heller.
Älskade filmatiseringen om henne.

Är det förresten de som ligger bakom tecknade Karlsson på taket?

johan
0

#14: Har bara sett på svenska. Såg den när barnen inte riktigt hann med att läsa textremsorna.

#15: Tror inte Ghibli gjort Karlsson.

Mvh // Johan

[Moon AppleGrey]
0

#16 Okej. Tack ändå.