Dokumentärer
Har alltid kikat på dokumentärer, främst djurdokumentärer av olika slag, men nu har jag hamnat i en litet tydligare period där det ska ses på dokumentärer i tid och otid. Har nyligen börjat titta på Blue Planet (hur jag nu lyckats missa den) med David Attenborough.
Ser ni på mycket dokumentärer?
Har ni någon speciell genre ni ser på eller är det blandat?
Har ni för övrigt några bra tips på djurdokumentärer ni gillar?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#0: Oh-ja! 😄
Som barn fram till tidiga tonåren såg jag allt djur och naturrelaterat jag kunde komma över på tv.
Numera är det mest historia, främst brittisk historia med alltifrån kungligheters uppgång och fall, brott och straff, folklore och en och annan biografi.
På Youtube kan man hitta allt möjligt spännande. Ja, jag är snål… annars hade jag gärna haft flera streamingtjänster som fokuserar på just dokumentärer.
// Harley
Gillar också dokumentärer. Just nu tittar jag på Cosmos på Disney+. Där finns också Free Solo som är riktigt bra.
Mvh // Johan
Just ja, Dokumentärtips var det ju också. Ska se om jag kan spåra upp ett par jag tyckte var riktigt bra!
Nature's Perfect Partners: A PBS Film on Animal Cooperation,
tror det var den här jag såg om artfränder och otroligt otippade "par" som hittade sätt att samarbeta.
Åh, typiskt, jag kan inte hitta vad den heter men det var en fantastisk dokumentär om isbjörnar. Minns speciellt sista avsnittet som fokuserade på hur de filmat; vilka kamerariggar de hade fått uppfinna både innan och under expeditionen. Och deras "blooper-reel" när de visade hur duktiga snönallarna var på att mosa, krossa och allmänt bara förstöra svindyr utrustning. 😂
Pingvinresan från 2005 är ju en klassiker helt fantastisk.
Deep Sea med Johnny Depp som berättare var fin, såg den på Cosmonova, Naturhistoriska i Stockholm.
Ett till "ohjälpsamt" tips var en dokumentär om kråkfåglar (mestadels korpar) och deras intelligens. Olika experiment där de fick använda olika verktyg för att komma åt sin belöning osv. Otroligt intressant.
// Harley
#1 Ja det finns så mycket att se!
Jag tycker om mord-dokumentärer också, finns ju en uppsjö av sånt. Netflix har ju några vet jag, dock inga jag sett på.
#2 Kollade upp Free Solo och den måste jag bara se, tack!
#3 Kan den om isbjörnar vara Frozen Planet du tänker på? Eller kanske är det Deadly After Dark: Polar Bear Invasion?
Ska kolla in Deep Sea!
Någon som sett Shark Week?
Följt det slaviskt när det gått på Discovery men tappade det efter ett par år. Såg att Dplay hade 2015-2020 så måste kolla ikapp.
#4: Frozen Planet kan det absolut ha varit ja.
#5 Åh, det såg jag också alltid de år jag hade tillgång till Discovery, men det är lätt över 10 år sedan jag såg det nu. 🤐
// Harley
#6 Då ska jag kolla in den när jag avslutat Blue Planet 1 och 2.
Gud har det funnits så länge?! Åh nej.. nu börjar jag känna mig gammal.
Ser mest djur och natur dokumentärer men händer att jag fastnar framför annat om pappa sitter och ser på något (ofta historia eller mord eller djur/natur blir det då).
Attenborough 60 Years In The Wild är en bra dokumentär (även hans bok Life on Air: David Attenborough's 50 Years in Television kan rekommenderas). Man får se hur de spelat in vissa saker genom åren bla.
En icke djur relaterad dokumentär som också är intressant är Frys Planet Word som handlar om språk och kommunikation fungerar och hur vi lär oss prata.
Planet Earth och de i samma "serie" kan jag se om utan problem!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu så! Jag satt och avnjöt dagens dos av djur/natur-klipp och hittade
dokumentären om isbjörnar jag svamlade om i #3,
Polar Bear Spy on the Ice.
Skickar med ett smakprov. 😅
// Harley
- Redigerat 2020-12-07 14:37 av Herveaux