Annons:
Etiketterfilmartikel
Läst 780 ggr
Cireea
6/19/20, 6:41 PM

Togo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En amerikansk drama från 2019 baserad på den sanna historien om hunden Togo. Regisserad av Ericson Core och producerad av Walt Disney Pictures.

Filmen om slädhunden Togo och hans ägare Leonhard Seppala är baserad på en sann historia. En valp ansågs vara för liten och svag för att vara en slädhund. Leonhard försöker göra sig av med hunden två gånger men väljer tillslut att låta den springa med dom andra slädhundarna. Då inser Leonhard att hunden har otrolig energi och springer ifrån alla dom andra, trots att han ansågs vara för svag för att vara slädhund. Hunden får namnet Togo och blev en av de bästa slädhundarna i området. 

Filmen fokuserar på Leonhard och hans slädhundar som 1925 transporterade  difteri-antitoxin 1,085 kilometer på 5 ½ dagar under hårda förhållanden, vilket räddade den lilla staden Nome och de omgivande byarna från en utvecklande epidemi. 

I rollerna ser vi bland annat Willem Dafoe och Julianne Nicholson.
Filmen släpptes  i december 2019. 

_____________________________

Bild: Public Domain via Pixabay 


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

  • Redigerat 9/22/20, 3:40 PM av Cireea
Annons:
Calcifer
6/19/20, 9:02 PM
#1

Sjukt bra film, blev verkligen rörd av den.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
6/19/20, 9:13 PM
#2

#1 Jag har inte hunnit se den än men ska göra det imorgon! 
Det jag sett av trailern och andras betygssättningar verkar lovande.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
7/5/20, 11:48 PM
#3

Vi såg den för någon vecka sen, den var helt otrolig. Handlingen var stark samtidigt som den hade roliga inslag, och Willem Dafoe var utmärkt i sin roll. Den visade verkligen det starka bandet mellan människa och hund. Satt med tårar i ögonen i slutet, så rörd blev jag av den här filmen.

Rekommenderar den verkligen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
7/6/20, 2:27 AM
#4

Jag håller helt med. Den var fin och mäktig men utan att bli fånig eller överdriven. Man kände en realism, och man kände verkligen bandet mellan som sagt Dafoe och Togo.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

johan
8/1/20, 9:56 PM
#5

Verkligen bra film. Blev tipsat om filmen när vi körde hundspann i vintras. Kvinnan som tipsade filmen har själv många huskies och tävlar regelbundet med hundarna. Hon gillade filmen för att hon tyckte det var en av mycket få gånger som huskies och hundspann blev skildrade på ett så realistiskt sätt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: