Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 1217 ggr
johan
0

New York

Många av dom filmer jag verkligen tycker om utspelar sig ofta i New York och staden har också en viktig roll i handlingen.

Jag tänker t ex på filmer som När Harry träffade Sally, You've Got Mail, Subway Stories, The Bronx Tale, Basketball Diaries och Smoke.

Det är något magiskt med den där staden som gör att den passar så bra i filmer.

En av mina absoluta favoritfilmscener är i När Harry träffade Sally och dom bara går och pratar i ett höstigt Central Park. Harry har precis kommit fram till att han fått sin första kvinnliga vän. Det är väldigt mycket Casablanca över scenen på något sätt.

Det är precis som att man lärt känna staden på samma sätt som jag lärt känna Stockholm som jag bor i. Ändå har jag bara varit i New York en gång. Trots det kände man igen allt när man var där.

Vad har ni för New York-favoriter?

Mvh // Johan

rumpino
0

ah jag instämmer! harry mötte sally är en av de bättre rom-koms som har gjorts tycker jag.

en annan favorit är manhattan av woody allen, den rekommenderas verkligen.

återkommer i denna fråga!

Stefan
0

"Herkules i New York" med Arnold Schwarzenegger kanske? :)

Har nog inte tänkt så mycket på speciella filmer som utspelar sig i New York, men en hyfsat ny som ger en lite annan bild av staden är ju "Gangs of New York" som utspelar sig under 1800-talet när staden växer fram.

En sak som gör att man känner till staden rätt väl är antagligen att även många tv-serier utspelar sig där.

Niklas
0

Jag gillade Gangs of New York och jag begriper inte varför. Den är våldsam och rå. Det kanske är miljöerna för den är välgjord. Så där kan New York mycket väl ha sett ut för hundra år sedan.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Jag gillade inte Gangs of New York. Kan inte riktigt svara på varför dock. Jag brukar gilla det mesta med Leonardo DiCaprio.

Mvh // Johan

rumpino
0

#3 för den var lång trist och förutsägbar?   =)

glennspove
0

Taxi driver är onekligen en New York favorit.

Kikade precis in på IMDb och noterade att en sökning på "New-York" inte gav mindre än 894 resultat ("Los Angeles" ger 503 och "Chicago" ger 302).

http://us.imdb.com/List?tv=on&&keywords=new-york&&heading=19;new-york