Film iFokus

Film

Etiketterfilmtipsfilmsnack
Läst 1260 ggr
Illan
0

Franska filmer?

Förra veckan tittade jag på SVT1 då de visade "Vansinnigt förälskad" - en fransk film jag fastnade framför då den var riktigt bra. (Och nu ser jag att hon som hade huvudrollen i den spelar med i Da Vincikoden :) Ikväll kommer ytterligare en fransk film med Juliette Binoche och Jean Reno - franska skådisar som även gjort karriär i amerikanska sammanhang. Tänkte titta på den. Det är så befriande att ibland slippa de amerikanska klyschorna och se liksom nåt annat. Men nu undrar jag om ni filmlovers kan tipsa mig på andra franska - eller för allt i världen finska, polska, ungerska, ryska, serbiska, indiska eller vad det nu kan vara för nationalitet - filmer. Bara det inte är amerikanskt. Känner ett stort behov av att bredda mina vyer :)

Pia
0

En film jag kommer på i all hast, som verkligen är vacker, sorglig och alldeles fantastisk, är den ryska "Brända av solen".

Jean de Florette & Manons källa - franska filmserie i två delar

Min all time favourite "A room with a view" - engelsk, fantastisk, rolig, vacker, romantisk

Peters friends - sorglustig engelsk komedi med många suveräna engelska skådisar

Pedro Almodovars filmer, ex Kvinnor på gränsen till sammanbrott, Allt om min mamma - spanska

Åh jag återkommer med fler tips:)

Pia
0

Filmer av engelske Peter Greenaway, udda, ibland ganska magstarka men nästan alltid väldigt sevärda.

johan
0

Min favorit bland de franska filmerna är Mitt liv i rosa (Ma vie en rose - tror jag den heter på franska).

Mvh // Johan

johan
0

Bland de tyska tycker jag att Prinsessan och krigaren och Heaven är väldigt bra. Heaven är mer engelsk/italiensk, men det är samma tyska regissör som till Prinsessan och krigaren och Spring Lola Spring.

Från Nya Zealand kommer den fantastiska filmen Whale Rider som bara måste ses!

Mvh // Johan

rumpino
0

la haine (medan vi faller) är en annan mycket bra fransk film

AndersE
0

Amelie från Montmartre

Den kan jag nog se hur många gånger som helst. Underbar!

(Med Audrey som är med i Da Vinci…)

Pia
0

#6 Precis den jag skulle gå in och rekommendera oxå…:)

En långvarig förlovning med samma Audrey Tatou, men den har jag inte sett själv, än, tror dock den är klart sevärd…:)

AndersE
0

#7 Det är den från första världskriget, eller…?

Den är bra i så fall. Påminner rätt mycket om Amelie…

Pia
0

Japp det stämmer, jag tycker den ser fin ut på trailers, men så har jag inte kommit mig för att se den ändå… Än!