Lemony Snickets
Sitter just nu och ser en fantastisk film för tredje gången. Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events.
Filmen handlar om tre barn som blir föräldralösa efter att deras föräldrar brunnit inne. Nu börjar en saga undan bränder, dödliga iglar och mystiska kikare.
Sagan utspelar sig ingenstans och överallt, aldrig och alltid. Tidsepoker blandas få finurligt och fritt att det är omöjligt att veta när det är. Å ena sidan känns det som det är tjugotal, men det finns både telefon och fax och i bilen finns backelitmobiltelefon. Men stereon består av rullband.
Jim Carrey spelar flera roller. Eller snarare, han spelar Count Olaf och Count Olafs många skumma figurer som försöker få tag på barnens arv. Han är bra!
I sann sagoanda finns en berättare. Berättarens röst är Jude Law och han har en helt fantastisk sagoröst.
Av någon anledning fick inte filmen speciellt mycket utrymme på biograferna. I Stockholm gick den endast på eftermiddagarna. I övriga landet vet jag inte. Nu bör det hur som helst finnas på DVD. Så spring nu iväg till den lokala videobutiken och hyr den här underbara filmen!
Mvh // Johan
Den måste jag se! Har läst en del om den, men man hinner inte se allt som kommer. Lovande att du tycker den är så bra johan, vi verkar ha liknande filmsmak :)

Tack, är JC-fan, samlar på mig..C

Jag håller med. En lysande film med otroligt skön stämmning. Som en saga…fast samtidigt lite obehaglig…och också skön…ja se den!
Oskar
Idag har jag äntligen sett Lemony Snicket. Annorlunda film och skön stämning, tycker dock den känns lite splittrad. Vem vänder den sig till egentligen? Det är ju inte direkt någon barnfilm med tanke på en del skrämmande scener och elaka kommentarer. Carrey´s olika karaktärer var sköna, speciellt gillade jag italienaren Stephano :)
Såg denna igår på TV, fast jag har sett den en gång tidigare. Så fruktansvärt BRA! :D
PÅminner mycket om Tim Burton i stilen känns det som men inte helt ändå.
Intelligent, kreativ, känslosam. Mmm, en jättebra film. Vet inte vad man ska klassa den som dock. Är det en saga?

Har inte läst böckerna, men ja saga är det ju absolut.. Snudd på ungdomsfantasy kanske?
Men filmen är underbar & står minsann här i DVDhyllan =)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Har sett filmen. Tyckte inte om den, satt bara och väntade på att den skulle ta slut ungefär..
Till att börja med hade jag svårt att bestämma mig för vad jag tyckte. Det är ju en rätt knepig film. Men efter att ha sett om den så vet jag nu att jag gillar den :-)