The handmaid's tale
Finns det fler här som är besatta av serien?
OBS! Spoilers i tråden. (om den tar fart)
Jag har velat se den men inte kommit till skott. Var kan man se den?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
HBO Nordic tittar jag på. Ja alltså gör det, den är så bra/fantastisk/hemsk/frustrerande. Säsong 2 tycker jag är om möjligt ännu bättre.
Kan du ge en beskrivning av serien? Vad handlar den om? 🙂
Oj, hur beskriver man The Handmaid's tale?
"It's about, in America, a totalitarian, right-wing, fundamentalist regime takes over the country. Women are enslaved and made to be breeding hosts, all reproductive rights are stripped, and the constitution is blown to smithereens."
Så beskriver huvudrollsinnehavaren Elisabeth Moss serien.😉
Det finns få fertila kvinnor, (och män,) kvar, de flesta av de som finns tas först till träningscenter och placeras sedan ut hos ledare för Gilead och deras fruar, där är lever de som slavar och varje månad när de har ägglossning våldtas de av männen medans fruarna håller i dem. Tanken är att de ska vara som en surrogat, så efter de har fött barn och ammat så tas de till nästa ställe osv… Kvinnor har alltså inga rättigheter, de är t ex förbjudna att läsa. "Könsförrädare", de som bryter mot lagar eller är omoraliska blir offentligt avrättade, får kroppsdelar amputerade eller skickas till kolonierna där de får arbeta tills de dör av strålningen.
Hade kunnat skriva hur mycket som helst.
Verkligen intressant! Jag hade ingen aning om vad den handlade om, såg bara en bild och namnet någon gång och tänkte att jag borde se den. Så tack för din beskrivning 👍
Ett tips bara, sitt på dina händer, känner ibland att jag vill slita mitt hår. Så konstigt också att det är lätt att känna lite sympati för karaktärerna så fort de gör något halvt anständigt, men sen gör de genast något hemskt så då minns man allt igen. 🥵 Det är iaf sjukt bra skådespelat av alla, t ex Ann Dowd som aunt Lydia är helt otrolig.