Annons:
Etikettfamiljefilm
Läst 1199 ggr
Calcifer
2018-04-20 14:11

Watership Down

Watership Down, eller Den Långa Flykten som den heter på svenska, är en barnfilm från 1978 som dels blivit kritiskt berömd men samtidigt blivit väldigt omtalad för att det är en film som påstår sig sikta in sig mot barn men innehåller väldigt mycket våld för att vara en barnfilm och de flesta är överens om att den är mer lämplig för en äldre publik.

Handlingen följer en grupp kaniner som måste lämna sitt hem och hitta ett nytt ställe att bo på, och under vägen och även när de hittat en ny plats så stöter de på faror i form av andra kaniner och djur.

IMDB: Länk
Betyg: 7,7/10

Någon som sett filmen och har några åsikter?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Calcifer
2018-04-20 14:12
#1

Jag gjorde misstaget att se filmen som barn, jag var nog inte äldre än fem år, och därför har jag mest bara dåliga minnen ifrån den. Om jag hade sett den nu skulle jag nog kunna uppskatta handlingen mer. Vill dock inte se om den pga alla mardrömmar jag fick som liten.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2018-04-20 14:14
#2

 Åååh den här minns jag men det var otroligt längesen jag såg den. Måste nog se om den innan jag kan ge en rättvis åsikt. Lipar

Man kan dock fundera över varför den ansågs vara en barnfilm när filmen gjordes. Kanske tänkte man barn..men i de övre åldrarna? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2018-04-20 14:19
#3

#2 Ja är ju svårt att säga, men våld generellt var väl inget som togs på samma allvar som nu. Har du sett serien De Vilda Djurens Flykt - The Animals of Farthing Woods? Den har visserligen inte särskilt mycket blod, men djuren dör ju på löpande band ändå… 

I England fick den tydligen begränsningen "U", vilket betyder "lämpligt för alla åldrar". I andra länder har jag för mig att den fick typ 7 eller så som åldersgräns.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2018-04-20 14:24
#4

#3 Sant, idag är det betydligt striktare när det kommer till våld i film som man anser är för barn. Jo den har jag sett, dock också väldigt längesen. 

För att dra en parallell till andra filmer så kan man ju ta Silver Fang (Ginga Nagareboshi Gin) som ett sånt exempel.
Man klippte sönder hela serien på grund av olämpliga scener, blodiga och/eller våldsamma scener. Sedan lät man vissa våldsamma och blodiga scener var kvar så jag vet inte exakt hur man avgjorde vad som skulle bort. Kanske skulle dom bara höjt åldersgränsen och behållit serien intakt istället.
Den oklippta japanska utgåvan är på 5 skivor medan den svenska klippta är på 4 skivor. Man klippte alltså bort en hel skiva med material för att det ansågs vara olämpligt, vilket märktes tydligt. 

Idag förstår man ju varför man valde att klippa bort vissa scener, dock gjorde det serien betydligt mer osammanhängande och när man blev lite äldre (innan den oklippta versionen kom till Sverige) var man bra frustrerad över de bitar som så uppenbart saknades. 

Oj..blev en smula långt.. 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2018-04-20 14:34
#5

#4 Ja jag vet inte varför de ens egentligen bestämde sig för att ta in serien när de klippte bort över 3 timmar. Vissa avsnitt var ju nerklippta som tusan och andra avsnitt köpte de inte ens in. Det förstörde ju och gjorde att det var otroligt svårt att förstå en del saker, vissa karaktärer försvann utan ett ord eller förklaring, andra grejer verkade vara en del av t:ex en dröm eller nåt när det egentligen hände i verkligheten osv. Förvirrande!

Men det var väl som med mycket annat. På "den tiden" var ju Långben storrökare i en kortfilm t:ex och det är nog inget som skulle anses okej idag. 

Jag gissar på att när WD gjordes så var den nog tänkt att den skulle riktas till äldre barn, men när den ändå presenteras som en barnfilm och trailers inte var lika vanliga eller enkla att se på den tiden så var det inte så konstigt att folk missförstod. Mamma var en av dem. Hon såg att en tecknad film gick på TV mitt på dagen och sa att jag skulle kolla på den för jag har för mig att hon var tvungen att tvätta eller laga mat eller nåt. Jag var som sagt fem, och absolut för liten för att se den filmen. Inte bara pga våldet men också för att sååå mycket gick mig över huvudet, en massa undertoner och sånt t:ex.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2018-04-20 14:42
#6

#5  Ja men precis, 3 timmar bortklippt material är otroligt mycket!

Oja, en storrökande Långben skulle aldrig accepteras idag. 

Det var ju helt annat på den tiden och det fanns garanterat helt andra riktlinjer om vad som var okej och inte okej etc. 

Sen att det idag nästan är lite för löjligt vid klippningar och hur barnfilmer ska vara utformade för att anses vara okej är ju en diskussion för sig. Ibland kan det gå till en överdrift..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Calcifer
2018-04-20 14:49
#7

#6 Det håller jag med om. Så länge filmen marknadsförs till rätt åldersgrupp ser j ag inget problem i det. Jag menar, tecknat betyder inte automatiskt barnfilm/serie längre. Se på Simpsons, Family Guy, Southpark… 

Det ska komma en miniserie Remake på WD till Netflix förresten, med bl.a John Boyega från nya Star Wars i en av rollerna. Exakt när den släpps vet jag inte än, men den kommer jag definitivt kolla in.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2018-04-20 14:53
#8

#7 Ååh? Det hade jag ingen aning om men det låter helt klart som något jag måste kolla in när det släpps. Googlade lite snabbt och såg att även Nicholas Hoult är med. Spännande!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2018-04-20 14:58
#9

#8 Ja jag tror det kan bli bra! Alltså, storyn är egentligen rätt fascinerande, jag tror för min del bara att problemet är att jag såg originalet för ung som sagt och har svårt att vilja se om den pga det. Men miniserien vill jag ge ett försök.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2018-04-20 15:06
#10

#9 I värsta fall får du ju bara stänga av så det är klart att du ska ge miniserien ett försök åtminstone! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2018-04-20 15:44
#11

#10 Ja precis! Och väldigt bra skådisar inblandade så! :D


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Grodan
2018-04-21 10:54
#12

Den långa flykten. Oj, favoritbok och favoritfilm. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: