Gosskören
I helgen såg jag en film som jag tycker är helt underbar. Det är den franska filmen Gosskören. Namnet gör väl inte att det låter så särskilt spännande, men man ska inte låta sig luras av det. Det är en välgjord, vacker film, som gör en på gott humör. Rekommenderas!
Filmens handling:
Året är 1948 och Clément Mathieu (Gérard Jugnot), en arbetslös musiklärare får ett jobb på en ungdomsvårdsskola för minderåriga. Han chockas över de hårda rutinerna på skolan och speciellt över de extrema men ineffektiva metoder som skolans rektor Rachin (François Berléand) tillämpar. Mathieu bestämmer sig för att förändra elevernas liv genom att låta dem uppleva musikens kraft och magi.
Christophe Barratiers film är en tidlös historia om barndomen - med all dess desperation, uppriktiga strävan, känsliga hemligheter och roliga upptåg - som den upplevs av en trasig samling vilsna barn som kämpar för att överleva i en hård värld av regler, övergrepp och straff.

Visst var den Oscarsnominerad förra året? En så'n där film man tänker se, men det blir liksom inte av… Verkar dock väldigt bra, tack för tipset!
Det vet jag faktiskt inte, det är möjligt och inte förvånande isåfall. Det var en ren slump att jag såg den, hade sett en annons i en filmtidning och blev nyfiken så jag satte upp den på min lista hos Brafilm.
Filmen gick på tvåan ikväll. Mycket riktigt Osarsnominerad - två gånger.
Jag håller med om att den var bra. Berörande. Väldigt rart slut.

näää, missade…såg nåt annat bra dock..Hairspray…:)