Black Snake Moan
Black Snake Moan (2006): Rae (Christina Ricci) är en lost soul som lever i en nedåtgående spiral av droger och sex. Bär sig ju inte bättre åt att hon en dag lämnas blåslagen ute på vischan. Som tur är råkar Lazarus (Sam Jackson) bo i närheten och han kedjar fast den halvnakna kvinnan i elementet därhemma.
Naturligtvis hårresande för vissa att en svart man från södern beter sig på detta sätt. Men, Lazarus är en djupt troende blues-musiker som här ser en möjlighet att omvända Rae till ett bättre liv. Fast, rent mekaniskt är det svårt när människan i sitt "bortatillstånd" har för vana att planlöst skubba hit och dit på tomten varför elementkedjning blir den naturliga lösningen.
Jag gillar denna rulle skarpt. Temat är hur tabu som helst och det är mycket modigt att ens ge sig i kast med att göra filmen. Ricci gör en fantastisk rollprestation som Rae, en verklig Oscar-performance och Jackson är lysande som Lazarus. Det spelas en hel del blues (I like) och faktum är att Jackson aldrig hade hållit i en gitarr tidigare. Filmmakarna ville att handrörelserna skulle överensstämma med musiken men uppenbarligen lärde sig underbarnet Jackson att spela varenda låt. Så nu kan han titulera sig blues-gitarrist också.
Sensmoralen i filmen är som jag ser det att endast hårda tag duger för att få bukt med knarkträsket. Regissör Craig Brewer (Hustle & Flow), go see. (4/5)
Ricci är mycket duktig skådis! Konstigt att hon inte fått göra mer egentligen. På något långsökt sätt tycker jag hon är den kvinnliga motsvarigheten till Johnny Depp. Båda är extremt duktiga och levererar alltid den roll de ska spela perfekt. Båda har haft en möjlighet att sälja ut sig och bli hur mainstream som helst, men ändå valt projekt de tycker verkar intressanta framför projekt som ger mycket pengar och publik.
Fast vi får nog aldrig se Ricci i en Blockbuster som Pirates-serien. :)
Mvh // Johan

Den stora skillnaden dem emellan är väl att Depp har en förkärlek till roller där han får spela över rejält? Jag håller annars med helt i vad du säger - filmerna behöver inte nödvändigtvis vara jättebra, men alltid intressanta ur någon aspekt.
//Zac
Superbra film :D lätt 8 av 10 iaf :)