Film iFokus

Film

Etiketter: filmtipsfilmsnack
Läst 707 ggr
Cartman
0

Pleasantville

Pleasantville (1998): Syskonet David (Tobey Maguire) är pyramidalt intresserad av en 50's sitcom Pleasantville där allt går som på räls. Förutom sexet förstås eftersom dylikt är oexisterande i staden. Det andra syskonet Jennifer (Reese Witherspoon) är en "upcoming popular girl" med fix på ingång. Otur eller tur då att en svartvit TV-reparatör råkar komma på besök. Å helt plötsligt befinner sig David och Jennifer i Pleasantville.

Som förmodligen redan förståtts så är filmen svartvit från början. Vi är ju i svartvita Pleasantville. Men så dyker hotpants Jennifer och nerd-brorsan David in i bilden. Dessas ifrågasättanden får i alla fall min TV att ibland visa rgb 255,0,255 istället för 192,192,192 när David missar en basket-straff eller när Jen upphäver sex-embargot. Å det är det delar av rullen går ut på. Att "finna färgen inom sig själv" genom att testa/göra fel/synda (egentligen trial and error). Jag vet, det låter hemskt. Plus färgad/white-problematiken och det är inte ett dugg bättre. Storyn är hur förutsägbar som helst.

Borde luta åt en 1:a kanske? Nope. För det andra så är filmen tekniskt briljant utförd. Och för det första är gnället ovan något man skönt tillbakalutad kan reflektera åtminstone lite grand över. Och kanske inse att en skvätt färg här å där inte skulle skada. Sen är det ju alltid kul att se Bill Macey göra grymt bra ifrån sig som vanligt. Liksom Reese Witherspoon. Tobey har jag inte riktigt fått grepp om än. (4/5)

johan
0

Håller med! Den är grymt bra!

Dom har även vävt in mycket historia på ett snyggt sätt. Givetvis är den tydligaste hela färgade vs. svartvita, men även bokbål och det faktum att de böcker de läser alla legat på FBI:s lista över "farliga" böcker. Målningen de gör innehåller så mycket detaljer så man nästan bör pausa filmen och bara utforska. Självklart är det lite extra krydda att de målat den förbjudna färgglada målningen på fängelseväggen.

En annan kul detalj är att scenen där David går ut i regnet och sträcker armarna mot skyn är en total ripoff av när Tim Robbins kommer ut ur avloppsröret när han flytt från fängelset i Nyckeln till frihet. Samma pose, samma kameravy, samma regn. :)

Fiona Apples cover på Across the Universe är dessutom bland de bästa covers som gjort. Ever.

Det är en sjukt sevärd film, ur många aspekter.

Mvh // Johan

WiktZac
0

Mycket bra film, Joan Allen gör en kanonroll som vanligt.

//Zac

Pia
0

Evigheter sen jag såg den, men jag vill minnas att jag gillade vad jag såg…

Cartman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Mighty impressed! Det är obra att inte kolla för mycket på film. Var ju tvungen att verifiera dina påståenden (bif).

johan
0

En annan kul detalj, fast det läste jag på nätet, är att på testbilden på TV:n så är det en indian i en hörnet. Han blir surare och surare ju mer som förändras i Pleasantville. :)

Mvh // Johan

Maria
0

Håller med. En film mam inte glömmer. Men att ni var så insatta i detaljer är jag imponerad av.

/Maria

zeretki
0

Argh, jag har ju längtat efter denna film och nu när jag städade bokhyllan så upptäcker jag att jag har spelat in den på video MEN glömt den!

Så nu ska jag se den. :)

Oskar
0

En av mina favoriter!

bubbelbubbel
0

den är riktigt bra ! :)

AndersE
0

#1 Tack, kul läsning!

Jag har sett den ett par gånger, och tycker om den. Det är roligt med så här pedantiskt välgjorda filmer.