Jurassic World (Diskussionstråd)
- DEN HÄR TRÅDEN KAN INNEHÅLLA SPOILERS FRÅN FILMEN -
Eftersom många har sett den nya filmen Jurassic World tänkte jag att det vore lämpligt med en diskussiontråd där man kan prata fritt kring filmer. Vad var bäst? Fanns det något ni inte gillade? Hur var storyn?
Här är det fritt fram att prata om ALLT som har med filmen att göra. Ni som inte sett filmen får läsa på egen risk.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Måste ju börja med att säga att det var roligt att komma tillbaka till Parken, dock är det ju Jurassic world och inte Jurassic park den här gången ;) En nyare och mycket modernare park.
Filmen var enligt mig som förväntat. Den påminner om om man påminns om de gamla filmerna, inte minst i det hela "dinosaurierna är lösa"-paniken. Moderna filminslag är ju ett faktum men jag är nöjd :)
Självklart finns det mindre bra och mindre logiska grejer med men jag gillade filmen så kan bortse ifrån detta ;)
Det bästa men samtidigt det sämsta är väl velociraptor träningen ;D
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Måste tilläga att mycket är ju såklart förutsägbart men tycker också det fanns en del överraskningar :)
Jag förväntade mig inte så mycket mer än att den skulle vara dålig. Jag satt och flinade mig igenom mest hela filmen, jag hade definitivt fel haha.
Jag har nog ingenting att klaga på förutom storebrorsan i första halvan av filmen. Skittöntig xD
Jag ska se den igen på söndag, så bra tyckte jag den var😂
Speciellt gillar jag när dom hittar den gamla parkbyggnaden, med jeeparna och all gammal utrustning. Fick nästan en liten tår i ögonvrån :')
Jag håller med, skittöntig ;P
Jag misstänkte att de måste ju återkoppla till den första filmen, och det blev man glad av att de gjorde :)
Ja, verkligen. Lite för mycket.
Ioförsig, nu kom jag på… Vars tusan tog Henry Wu vägen? Han flögs iväg med en helikopter ja, men sen då? Där hade jag velat veta lite mer. Om hur och varför InGens "swat-team" var så korkade osv. Men vänta… Det kanske kommer en till film? :O
Det tänkte jag inte på..hm 😎
Man kan ju alltid hoppas :D
Han skulle ta med sig alla embryon och forskning till ett säkert ställe, gissningsvis har InGen en annan facilitet, labb, osv, där de kan fortsätta där de slutade men "förbättra" det. Grejen var ju att Wu avslöjades ha jobbat för fetknoppen som tack gode gud fick först handen avbiten av raptorerna och sedan blev helt dödad och han ville använda dinosaurierna som soldater. Men var för korkad för att förstå att det går inte att på så kort tid göra dem fogliga nog att fungera på det viset. Dessutom uppskattade de inte dinosauriernas intelligens tillräckligt, eller att instinkten fortfarande var för stark. Det var därför de vägrade låta t:ex Owen veta att den nya dinon hade raptor i sig för han hade direkt sagt "döda jäveln" eftersom han lätt kunnat förutse att de skulle kommunicera = de skulle byta sida.
Jag blev personligen inte alls förvånad av att den hade raptor i sig då jag tyckte ljudet den hade lät för likt de andra filmerna för att man skulle kunna missa det. Men gillade ändå sättet de avslöjade de på för de som kanske inte riktigt hängde med där. Och för karaktärerna i filmen då.
Personligen är jag inte alls besviken, snarare tvärtom. Satt hela filmen och hoppade upp och ner och trodde jag skulle kissa ner mig av underbarhet, men då är jag ju uppvuxen med alla filmerna också och såg första för 20 år sedan nu. xD
Sen att storebror var tvungen att vara på det viset i början är ju såklart för att de måste ha en karaktär som "lär sig" nåt. Samma med Claire. I början såg hon inte dinosaurierna som levande varelser utan som objekt, men när hon såg den döende dinon med Owen så ändrades det och hon började uppskatta på riktigt vad de hade gjort, vilka konsekvenser det hade med sig, och sen även att hon på slutet förstod att de måste ha något större för att "vinna", så att säga.
Och från en som läst böckerna så måste jag säga att jag absolut älskar att Owen lyckades bonda med raptorerna och kunde, på sätt och vis, ha lite koll på dem. Kontrollera dem kunde han inte, och det låtsades han aldrig kunna, utan det handlade som han sa om respekt och tillit. I boken (första) så poängterar Wu att deras mål är egentligen att ta bort så mycket av deras aggressivitet som möjligt så att de i framtiden verkligen kan kontrollera dem. Varför det går åt helvete i första boken är för att Hammond är en pengagirig idiot som vägrar låta dem gå fler steg i utvecklingen innan de öppnar parken utan bestämmer att den ska öppnas så fort som möjligt så han kan få klirr i kassan. Däremot om de hade följt boken så hade ju Wu varit för smart för att göra vad han gjorde i filmen, men då de tog bort hela den grejen och han knappt ens var med i första filmen gjorde såklart att det var möjligt att låta honom göra det misstaget. Annars hade han sagt "HAHAHAHA MONSTER?! Nej, din idiot, aldrig i livet!" Men som sagt, eftersom de bortsett från hans karaktär så otroligt i första filmen kunde han vara lite mer korkad i denna film än han annars hade varit.
Jag gillade konceptet, och jag gillade att baktanken fanns där i denna film också (i första var det att stjäla embryon till ett annat företag - som ville göra dinosaurierna så fogliga att man kunde ha dem som husdjur om man var rik som ett troll. I andra var det att skapa en park i USA och inte på en avlägsen ö. Och tredje kan man ju se Billy som stal äggen som lite av en baktanke). Hade det bara handlat om att tjäna mer pengar och få mer turister så hade den nog fallit ganska platt. Och att ha ett annat företag som ville stjäla embryon är ju ett som sagt redan använt koncept. Men att göra dinosaurierna till soldater är något jag kan tänka mig folk faktiskt skulle försöka göra OM vi kunde återskapa dem. För visst, grundtanken ÄR smart. Om man kunde kontrollera och träna dem, skulle man inte hellre skicka några tusen raptorer i strid som definitivt skulle vinna istället för att förlora hundratusentals män i strid? Det är dessutom inget nytt koncept, samma koncept (att genskapa något som kan fungera som soldat och inte bara är dödligt som satan utan även SER farligt ut och är otroligt intelligent) är handlingen i Dean Koontz bok Väktare från 1987. Och har säkert använts i annan skönlitteratur också.
Så enligt mig var det en helt värdig uppföljare till trilogin, och ja, den lämnade ju öppet för att eventuellt göra en till film, även om jag inte skulle gilla den idén. Mest för att Wu såg skeptisk ut på slutet, och om han fick reda på att mannen bakom hela idén med att använda dinosaurierna som vapen/soldater dött han också så hoppas jag att åtminstone han skulle ha vett nog att vägra vara en del av det. Däremot en uppföljare där det görs tydligt att Wu undanröjts (mördats, hotats, kidnappats, ruinerats, etc) för att de högre upp skulle kunna gå vidare med konceptet, ptja, det kan fungera.
Största pluset ändå var nog att de inte BARA skapade ny musik utan även använde sig av den helt underbara musiken från John Williams även om de hade en ny kompositör till denna film.
Största minuset var att ingen av de tidigare stjärnorna fått någon cameo. Bara typ en kort intervju med Alan Grant eller typ Ian Malcolm i bakgrunden där det hörs att de säger "jag stöttar inte parken och tycker det är lika dumt nu som då" eller dylikt hade gjort mig jäkligt glad. Eller ett tidningsurklipp i förbifarten i den andan. Att de inte var med alls gjorde mig stort besviken faktiskt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Kan tillägga att jag tycker det coolaste nog var att det uppenbart var samma T-rex som från första filmen. :D
Frågan är om Henry Wu kom fram oskade eller inte. De sa ju vart han skulle men sedan fick man inte se något mer, så det är det som är frågan :)
Hur menar du att det var uppenbart att det var samma T-rex?
Man ser ärren efter striden med raptorerna i slutet av första. :)
De lämnade det på det viset för att lämna öppet för uppföljare såklart.
Jo, precis :)
Jag kom hem nyss från bion, jag älskar dessa filmer. Men jag tycker att jurassic park filmerna hade gjort djuren mer verkliga, jag tkr nt om när det e data gjort. Det jag menar med verkliga är att dinosaurierna ser "levande" ut. Men annars tkr jag om filmen
Puttar upp
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Var och såg Jurassic World igår och självklart kan den inte mäta sig med de första… Men jag tyckte de var superbra ändå! Riktigt bra gjort och raptorerna var ju såå söta. Blev så himla ledsen när alla förutom Blue dog
Är Blue ensam raptor på ön nu? Eller fanns det fler? Hahah jag är verkligen ledsen över detta
(Gjorde ett eget inlägg om detta innan jag visste att detta fanns… Hjääälp :( )